setegram

Instagram

30.9.12

ATOK

Logiknya, semua orang di kalangan kita mempunyai atuk. Atuk ni adalah bapa kepada mak atau bapak kita. Dan secara automatik dia adalah keturunan kita. Sama ada kita pernah berjumpa atau tidak, hakikatnya atuk kita tu adalah orang tua yang wajib kita hormati. Mungkin ada di kalangan yang pernah tinggal dengan atuk masa kecik dulu, dan mungkin ada yang tak pernah jumpa pun. Bergantung.

Bagi versi gua, gua hanya rapat dengan atuk gua selepas atuk gua berpindah ke rumah abah gua di Muar. Atuk gua sebelum ni tinggal di Segamat. Dan perpindahan 'sementara' atuk gua tu membuatkan gua dan atuk menjadi kamcing sampai sekarang.

Masa gua kecik-kecik dulu, gua jarang berjumpa atuk abah dan atuk mak gua. Jumpa pun bila hari raya, atau mengikut abah gua balik kampung sekejap-sekejap. Masa gua kecik dulu, atuk abah gua is not-so-old-man. Semua kerja dia boleh buat. Dia ni ada bakat berniaga. Mungkin aku dan adik serta yang lain lain turut mewarisi sedikit sebanyak bakat itu. Mereka pernah berniaga di pekan Labis, menjual mee bandung dan mi sup, yang kemudiannya menjadi amat terkenal di Labis dan kawasan sekitarnya. Tapi jodoh mereka bersama kedai tu tak berapa panjang. Kedai kemudian di ambil alih oleh Pak long gua. Atuk gua juga pernah berniaga di kantin sekolah agama di Labis. Dan sepupu gua, Boy dan Girl adalah orang yang selalu menemani mereka. Kalau gua balik kampung tu, gua nampak la Girl tidur bersepai dalam kantin tu. Adik dia, Boy,masa tu masih tadika adalah tukang perabis mi sup power, resepi atuk mak gua.

Di Labis, atuk abah adalah seorang yang well-known person. Petik je 'cucu Bakar', orang tau la. Susah betul nak buat kerja dekat Labis ni. Semua orang tau.kekeke. Benda tu masih terjadi sampai sekarang. Adik gua yang berniaga di Labis, bila sebut 'ni kedai cucu Bakar', laju betul orang masuk. Market betul atuk gua ni.

Bila atuk gua berpindah ke Muar, gua baru start belajar di Perak. Bila sekali-sekali balik tu, gua memang jadi mangsa atuk gua yang jenis tak reti duduk diam ni. Ada saja benda yang gua buat bersama atuk. Buat reban ayam itik, tanam pokok limau, buat garaj kereta, mesin rumput dan juga buat rumah. Ya, atuk gua buat rumah dia sendiri. Sahir Ropol dan Bond sendiri dah tengok. Dari buat foundation, bancuh simen, naik tiang,pasang tile,setting tingkap semua buat sendiri. Kolam ikan pun dia buat juga. Siap dengan landskap.

Bila part bancuh simen tu, gua la kena. Memang perit betul. Adik gua pun kadang-kadang kena jugak. Bila semua pakcik2 dan sepupu gua balik kampung, deme pakat naik bumbung pulak. Baik betul timing atuk gua set.kekeke. Kadang-kadang dia minta pendapat gua tentang design. Gua mana la tau mende masa tu. Ilmu construction ciput je masa tu. Tapi gua hentam je la. Nasib baik tak runtuh sampai sekarang.

Atuk mak gua pula, adalah tukang masak kegemaran alam semesta gua, selain mak gua. Cuma kalau dia masak ikan je gua tak makan,sebab gua memang tak makan seafood. Dia punya nasi goreng kampung memang power. Kalau gua balik sekali-sekali tu, memang dia akan masak makanan kegemaran gua; sambal telur. Hari-hari dia masak benda tu sampai adik gua kompelin kena makan sambal telur hari-hari. Kakaka.

Atuk mak gua memang peneman setia atuk abah. Ke mana mereka pergi, sentiasa berdua. Nak kata romantik, tak juga. Selalu je gua nampak diorang bertekak. Kadang-kadang benda kecik pun boleh bertekak. Tapi tak la bergaduh, macam saling argue mengargue. Atuk mak gua kata ni, atuk abah betah itu. Ada saja. Gua rasa semua orang tua memang macam ni la. Dah tak tau nak borak apa kot. Bergaduh je la kerjanya.

"tiang tu kenapa tak tegak sangat,bahaya tu" atuk mak tanya gua.

"ah awak orang perempuan mana tau, nanti lama-lama dia tegak sendiri la" atuk abah gua putar alam. Kakaka.

"adib,dah makan?"
soalan ni memang popular. Top rated.

Belum sempat gua jawab...

"ish ko ni, Mah. Tau la budak tu nak makan nanti. Bukan budak kecik."

Kakaka.

Gua memang tukang bakar darah, tukang gelak je la. Kekeke. Ala, gaduh gaduh manja.

Masuk bab berniaga, gua banyak kutip ilmu dari dia. Masa gua nak buka kedai dulu pun, gua minta pandangan dia, selain abah gua. Atuk gua ni ada prinsip dalam berniaga. Bila dealing sesuatu benda dia ikut polisi 'take it or leave it'. Kalau dia estimate barang (atuk gua panggil setemet) kejap je dia congak dalam kepala. Dia pernah pesan dekat gua dulu, kalau tawar menawar, hanya offer paling banyak 2 kali sahaja. Kalau tak jalan juga,tinggalkan. Dan sebab prinsip tegas tu la atuk gua dihormati, terutamanya dengan peniaga Cina sampai sekarang. Semua bila dengar nama atuk je:

"wah, itu aji banyak bagus. Semua orang tau maa. Banyak baik punya orang. Niaga banyak pandai. Masak asam sedap banyak sedap."

Gua ni paling suka berangan pasal kerja dengan atuk gua. Dia punya vision besar. Cita-cita dia tinggi. Kalau dia cerita tentang rancangan dia, dia akan cerita dengan sangat detail. Macam mana nak start, mana nak simpan itu ini, mana pergi hasil, buat apa dengan hasil, berapa tahun boleh tahan. Semua dia cerita. Tercangak-cangak la gua dengar. Dulu dia suruh gua buat resort, kolam ikan keli. Atuk, cita-cita tu gua simpan dulu kalau gua ada banyak duit nanti.Hehe.

Setiap kali ulang tahun atau ulang tahun perkahwinan atuk abah dan atuk mak gua, kami semua pasti sambut. Ada saja acara nak dibuat. Makcik2 gua ni semuanya aktif2 belaka. Bab buat event memang nombor satu. Kadang-kadang buat family day. Bercuti je pantai ke, resort ke.

Memang seronok.

********************************

Tapi, baru-baru ni atuk sakit. Dah tak kuat seperti dulu. Atuk gua kena kencing berdarah. Dia dimasukkan ke Pusrawi. Terima kasih kepada pakcik,makcik gua kerana membantu atuk dia sana. Kepada sepupu pun diucapkan terima kasih. Kepada atuk mak, gua bangga kerana atuk mak masih setia menemani atuk abah. Sanggup bersejuk dan tidur di tempat yang tak macam rumah. sejujurnya, gua masih belum sempat melawat atuk gua. Gua ada nak berjumpa atuk dia rumah di Labis, tapi diberitahu atuk masih di Kl. Kepada sahabat handai dan ahli keluarga semua, diharap dapat mendoakan kesihatan atuk gua. Kasihan atuk mak, tiada teman untuk bergaduh sekarang.

Semoga atuk sihat sedia kala.

Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan