setegram

Instagram

23.9.12

PENGEMBARAAN 2


"Woi, woi. Bangun. Apa tidur dekat sini ni !?"

Terperanjat gua. Pukul 5 pagi tu gua dikejutkan dengan jerkahan. Memang pantang betul gua kalau tengah tidur kena kejut macam tu. Nasib baik jin tak merasuk tadi. Nasib baik pulak roh sempat pulang ke dalam badan masing masing.

"tidur dekat sini, takde rumah ke?!" "dah la pakai seluar pendek dalam masjid."
Gua rasa dia ni tok bilal masjid ni,dari cara pemakaian dia. Time tu kalau gua cakap gua ni dari johor, nak tumpang tidur sebab takde duit nak sewa hotel, rasanya memang dia bagi tidur sampai Asar kot. Gua tengok Papan dengan Adi muka bengang je. Sekejap sangat dapat merasa tidur di masjid ni. Tapi salah gua jugak la duduk masjid pakai seluar pendek. Memang la mendapat.

Kami pun berkemas la. Lepas cuci muka lebih kurang, check out la kami dari Klcc tu. Pukul 5 pagi kami kena menapak ke Pudu. Habis takkan nak sambung tidur depan Balai Polis Dang Wangi pulak. Memang tak best langsung rasanya kena berjalan pagi pagi buta ni. Mata dah la mengantuk ya rabbi.

"lapar la siak." kata Adi, manusia lapar forever.

Menapak punya menapak, kami singgah dulu di Stesen Bas Klang, pekena sarapan dulu. Makan nasi lemak tak silap gua, dengan ikan bilis keras macam batu. Pagi tu orang berpusu pusu nak ke tempat kerja masing masing.  Ada yang naik motor, naik bas, ada juga yang naik kaki. Kesian mereka. Pergi kerja berkejar, balik kerja berkejar. Tak penat ke? Ye la, gua masa tu belum ada profesion lagi, boleh la kata macam tu.

Lepas makan nasi lemak underrated tu, kami sambung la perjalanan ke Pudu. Tak jauh mana dah. Dalam 10-15 minit je. Sampai di sana, Adi terus pergi beli tiket ke Ipoh. Bas paling awal sekali. Pukul 8 kot rasanya. Sementara menunggu tu, gua duduk meleset dekat tangga Pudu,hisap rokok dulu. Ni kalau mak gua tau gini perangai travel gua, memang dia tak bagi la. Kekeke. Ala rilek la Ma. Anak jantan memang kena belajar hidup macam ni. Dalam buku panduan pengakap pun ada cakap macam ni. Nak dapat lencana pengakap dulu pun kena berkelana.

Bila bas dah sampai, memang inilah masa yang diidam idamkan. Gua nak balas dendam tidur tak habis tadi. Perjalanan KL- Ipoh makan masa dalam 3 jam lebih kurang. Bas pagi pulak memang orang takde. Jadi bas tu memang macam Sahak Bomba yang punya.kekeke. Papan siap2 dah ambik 2 seat untuk pekena baring. Peh, memang sedap la. Ada air cond lagi. Takde tok bilal lagi.
Maka, berpusing la roda bas tu menghala ke Ipoh.

***
Brr..dush..trekk!

Brader bas tarik handbrake.
"wei bangun.dah sampai dah"

3 jam kemudian, kami pun sampai la di destinasi ketiga, Ipoh. Bas turunkan penumpang di Medan Kidd. Medan Kidd. Tempat ni masa zaman 80an adalah tempat perkumpulan kutu kutu rock cawangan tengah dan utara. Kira dulu memang glamor habis tempat ni. Buat perjumpaan, bertukar ideologi, tukar kaset, tukar stuff pun semua dekat sini. Nama pun dah sedap sedap dah. Medan Kidd. Peh, mantap betul!

Medan Kidd ni tak berapa asing dengan gua. Sebab gua belajar di Bota. Jadi, selalu jugak la ke sini. Kira tahu jugak la selok belok di sini. Papan dengan Adi memang belum pernah sampai lagi masa tu. Tak buang masa, gua terus beli tiket ke Lumut. Bas apa nama pun gua dah lupa. Bas dia macam bas ekspres. Tapi ada henti henti. Tiket masa tu 3 ringgit lebih rasanya.

Untuk membuang masa, kami pun pusing pusing bandar lama ni. Gua ni dari dulu memang suka betul dengan bandar Ipoh ni. Dia macam antara campuran moden dan tradisional. Bandar dia pulak berlatar belakang Banjaran Titiwangsa. Macam dalam cerita Lord Of The Ring .Memang cantik! Cantik bah kau itu, ramai yang tergoda, lagi orang kaya. Gua sempat juga tunjukkan Papan dan Adi mana railway ipoh, mana pasar karat, hala mana nak ke Ipoh Parade, Yik Fong.

Lepas penat pusing, kami patah balik ke Medan Kidd dan menunggu bas ke Lumut. Sempat pekena nasi dulu di Medan Kidd. Tak lama lepas tu, bas pun sampai. Naik je bas, ya rabbi ramainya manusia. Gua and the gang ni dah la tak mandi. Beg besar-besar pulak. Gua ambil inisiatif duduk di row hadapan je. Ye la sedar diri sikit tak mandi tu.

Perjalanan ke Lumut dari Ipoh tak lama. Hanya ambil masa kira-kira 45 minit je. Bas berhenti di Stesen Bas Lumut, yang gua tengok tak macam stesen bas pun. Kakaka. Masa tu la. Sekarang gua tak tau la. Mesti dah canggih.

Entah berapa banyak dah air gua dah minum sepanjang duduk dekat sini. Dia punya panas memang lain macam. Tepi laut memang macam tu. Panas dia luar biasa sikit.  Walaupun berangin. Hajat di hati masa tu memang nak pergi Pulau Pangkor. Dah dekat dah ni. Tapi bila tengok tiket, terus kensel niat. Pergi memang boleh pergi. Tapi balik nanti berenang la. Kalau ikut Adi, dia ok je berenang. Kepala bana betul.
Demi menjimatkan masa dan wang, gua cuba satu kaedah.

Tit...tit...tit...
"wei, Poker Face. Hang apa habaq? Aku? Sihat je. Ha,dekat mana? Aku ada dekat Lumut ni. Hang boleh ambil aku tak? Boleh? Boleh kan.?"

Lepas bincang lebih kurang, Poker Face setuju nak ambil kami di Lumut. Dia ajak lepak rumah dia. Tapi kami bertegas sebagai backpacker, tak boleh tidur di mana mana rumah. Mesti pegang pada prinsip homeless. Tapi nak tumpang mandi berak semua la.kekeke.

Berlengas jugak la tunggu si Poker Face. Lewat petang tu, dia sampai, ambil kami semua pulang ke rumah dia di Kampung Gajah. Bila sampai rumah, gua memang segan habis la. Dah la kami tengah selekeh gila. Rumah Poker Face ni pulak cantik dia lain macam. Macam rumah Yusof Haslam dah gua tengok. Ah, lantak la. Buat tebal muka je dah la. Diorang bukan tau prinsip homeless ni. Lepas bertegur dengan mak bapak dia, kami pecut naik tingkat atas. Ah, heaven betul bilik ada air cond ni. Bilik mandi ada bath tub lagi. Nak masuk toilet pun kena pakai terompah. Adi bukan main lama lagi duduk dalam toilet. Seronok sangat kot.kekeke.

(bersambung)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan