setegram

Instagram

20.9.12

PENGEMBARAAN 1

"kau ada berapa ringgit?"

"ada la dekat seratus lebih. Boleh ke?" gua musykil.

"Boleh la. redah je.aku pun ada seratus lebih jugak."

"habis, nak pergi berdua je?"

****************************

Malam tu, gua dan Adi Roslan merancang satu benda yang sangat spontan. Kami merancang nak pergi town backpacking. Lompat dari bandar ke bandar. Berbekalkan semangat pengakap muda asuhan Lord Badden Powell, gua rasa gua boleh buat benda ni dengan limited budget.

Melengkapkan pasukan,gua jemput Papan ikut sekali,memandangkan budak lain takde dekat kampung. Gua dan Adi akan tanggung makan dan berak dia. Sampai ke kasut dan beg pun gua sponsor sekali. Melayu betul.

Ini adalah kembara gua yang ke 2 kalau ikut kategori town backpacking. Yang first dulu dengan Bart Bachik. Kalau ke pulau dan lepak gunung banyak kali jugak dah. Tapi gua lebih suka town backpacking. Boleh tengok tempat orang. Dari kaca mata rakyat biasa.

Malam tu, bukan main seronok gua packing barang. Ye la dah lama tak backpacking. Masa tu pulak gua baru angkat beg Salomon 30 liter. Masa ni la nak memanafaatkan benda ni. Gua isi baju lebih kurang, cd player. Album 1+1=3 boys and girls dilupa jangan. Botol air, tuala good morning semua sumbat. Lepas kemas, gua terus pecut ke melepak dengan Adi dan Papan, menyusun strategi esok hari.

Perjalanan yang dirancang ialah Muar-Melaka-Kuala Lumpur-Ipoh-Pulau Pangkor-Ipoh-Muar. Niat di hati nak juga lanjut sampai ke Penang. Tapi wallet mencemburui kami. Jadi terpaksa pendekkan route. Dan mungkin masa tu ideologi 'fuck the system' masih kuat, kami merancang untuk mengurangkan perbelanjaan ke atas penginapan dan pengangkutan. Tapi kalau nak jalan kaki dari Muar-Ipoh, boleh pecah jugak dada. Ok la, jalan runcit2 kita jalan kaki. Yang lain naik bas la. Tidur pulak ikut mana sempat je. Malam tu gua memang tak boleh tidur. Tak sabar nak tunggu esok hari.

*****************

Petang tu, dalam pukul 2, gua dan Adi naik bas sangkut ke Melaka. Kemudian kami berjumpa pula dengan Papan yang terkial kial naik bas yang sana. Dia tunggu bas dari depan rumah dia. Bas terus pecut ke Melaka. Sampai di Melaka, kami terus nak bas ke Kuala Berlumpur. Dalam bas, gua cuba membayangkan suasana bila dah sampai KL nanti. Takut juga kalau bajet tak cukup. Mati kena balik jalan kaki nanti. Hehe. Ok, bye bye orang selatan!

Kami sampai di Hutan Batu pada waktu malam, dalam pukul 9 rasanya. Perut masing-masing dah main crust metal. Lapar ya rabbi. Setelah berpusing pusing di Pudu, kami terus menapak ke Bukit Bintang. Dekat kl ni, mana lagi nak cuci mata kalau tak di situ. Dalam perjalanan menapak tu, gua teringat yang dulu gua pernah tidur di jejantas dan Stesen Bas Klang masa travel dengan Bart Bachik dulu. Haru!

Sampai di Bukit Bintang, kami pun makan di satu kedai mamak belakang Lot 10. Ramai betul budak2 Kl lepak di sini. Yang lelaki,yang perempuan. Mak diorang tahu ke diorang lepak lewat malam ni? Dari yang senonoh hinggalah membawak yang busuk. Macam macam perangai budak2 zaman tu. Yang mana skinhead, berkawad. Yang mana punk, rambut terpacak. Budak grunge dengan seluar koyak,baju smiley. Sekurang kurangnya ada juga benda nak tengok malam2 ni. Adi yang memegang tampuk penjajahan skinhead cawangan Muar geram je tengok budak-budak perangai gini.

Lepas makan lebih kurang, kami pun cari satu port untuk lepak. Kami lepak di satu simpang di Jalan P Ramlee. Ramai betul orang berhibur. Bersepah sepah. P Ramlee kalau hidup lagi, mau juga dia berpiket halang letak nama jalan guna nama dia. Lepak lepak begini pula memang bahaya bagi seorang backpacker. Boleh mengundang lapar. Tapi kalau mengikut perjanjian, kami hanya boleh makan sekali sahaja malam tu. Takut bajet lari. Tapi entah apa cilake, Adi tekak gatal pulak. Setelah perbincangan lebih kurang, kami berpakat ke kedai makan berdekatan. Adi order megi sup. Gua dan Papan minum sahaja, demi kesejahteraan bersama kelak..

...

Malam makin larut, yang mana anak ayam pun dah terhuyung hayang keluar kelab ikut Mat Saleh. Yang mana arbok, sibuk mengurat Negro keluar dari kelab. Yang dapat mangsa tu, berkepit la mereka menahan teksi untuk pulang ke sarang untuk aksi seterusnya. Yang mana incas bawak teksi, berebut-rebut nak ambil passenger. Yang kitorang ni melopong je la.kakaka.

"kita ni macam mana?"

"klcc la.mana lagi yang selamat." ujar Papan.

Dengan beg berat nak dipikul, berseluar pendek. Papan dengan bersinglet, badan masing-masing dah bau macam babi sebab tak mandi, kami pun menapak la ke Klcc. Nak masuk situ pun cabaran jugak. Takut terserempak dengan Pak Guard. Selinap punya selinap, dapat juga sampai di Klcc. Kami port di masjid Al Syakirin. Sampai dekat sana, gua memang tak bagi can. Terus tuju cari paip. Nak cuci muka, cuci badan. Dah berlengas gila rasanya.

Bila dah cuci muka tu, baru rasa segar sikit. Tepuk tepuk beg sikit, adjust buat bantal. Dan gua terus lena. Sedap betul lantai masjid ni. Sejuk.

(bersambung)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan