setegram

Instagram

11.9.12

BINI POPEYE 3


Orang bijak pandai kata, 'ikut hati mati, ikut rasa binasa'. Orang tak bijak sangat kata pulak 'ikutkan hati nak aje merempit, ikutkan roadblock terus tak jadi'. Gua pulak kata 'ikutkan hati, redah je, kalau tak mana nak tau'. Eh lain pulak.

2 hari 2 malam jugak gua fikir benda ni. Betul-betul punya gua ambik serius benda ni sampai mandi pun tak kenyang, makan pun tak basah. Kekeke. Gua asyik fikir je,betul ke tidak tindakan gua ni? Waras ke? Gua pun konfius dengan hati gua masa tu. Takkan macam tu je..

Setelah berdoa, gua pun nekad, kalau betul la kata hati gua, gua terima dengan hati yang terbuka dan senang. Kalau tak betul, kena ada backup plan la. Jadi, suatu petang :

'esok aku nak tengok wayang. Jom?'

Bla..bla...bla...

Dan dia terima ajakan gua. Gembira kepalang gua masa tu. Yang sebenarnya, gua bukannya nak sangat tengok wayang masa tu. Cerita National Treasure tu pun gua ternampak tajuk dia dalam surat khabar petang tadi. Tapi gua sebenarnya sedang merangka satu ujian, adakah dia pilihan yang tepat. Penuhi ciri-ciri. Entah, gua pun tak tahu la apa yang gua cari sebenarnya.

+++++++++++++++++++

Tengahari itu gua pun pergi ambik dia dekat rumah,seperti yang dijanjikan. Cuak jugak bawak anak orang keluar ni. Salah step kena balun dengan bapak dia. Dia dah siap-siap menunggu di depan rumah. Sejuk hati gua bila tengok dia senyum pada gua. Cewah! OK, dia dah lepas Ujian Pertama : Wajah Yang Menyenangkan Hati. Gua harap nanti, dia akan sentiasa tenangkan hati gua dengan wajah begitu, setiap kali gua ada trouble pada masa akan datang.

Dalam perjalanan ke Melaka tu, gua tak banyak bercakap. Gua banyak tersenyum je, dengan menyampuk sikit-sikit. Gua perati dia ni talkative jugak. Suka betul berborak. Macam-macam topik keluar. Gua memang suka dengan orang yang suka berborak, sebab gua ni agak kurang cakap sikit. Gua ni lebih banyak bercakap dalam hati. OK, lepas sudah Ujian Kedua : Tidak Awkward, pandai sesuaikan diri. Benda ni sangat penting pada gua. Sebab gua berkawan dengan macam-macam jenis perangai punya manusia. Gua harap nanti, dia akan sesuai dengan kawan2 gua.

Kemudian, sampailah kami di Mahkota Parade. Kami terus ke wayang, nak beli tiket. Sampai dekat sana, bukan tengok National Treasure pun, tapi pilih cerita Anak Halal. Entah apahal tah gua boleh pilih cerita tu.

Sebelum masuk ke wayang tu, kami pun berpusing pusing la di dalam kompleks tu. Borak punya borak, rupanya kami ada banyak persamaan contohnya dari segi pilihan warna, jenis movie, makanan dan banyak lagi. Walaupun bab makanan tu gua tak setuju sangat, gua memang anti seafood, gua kira sama jugak la. Yang paling penting, Bini Popeye dan gua sama-sama suka dengan lagu-lagu klasik. OK! Lulus Ujian Ketiga: Ada Banyak Persamaan. Gua harap satu hari nanti, kami akan nyanyi sama-sama dalam kereta dan dengar lagu dari Klasik Nasional,perhaps, dengan anak. Kekeke.

Dan semenjak movie-date tu, gua discover banyak benda yang menarik hati gua. Solat insyaallah cukup, pandai jaga diri dan sukakan budak2. Benda2 tu sedikit sebanyak dapat memperbetulkan diri gua yang kadang-kadang 'senget' hala tuju hidup.

Tak lama lepas tu, gua mendapat kerja di Kl, kemudian ditransfer ke Segamat. Jadi masing-masing berjauhan. Cuma sms sahaja.Kadang-kadang telefon. Bunyi macam dah bercinta, padahal belum lagi. Hinggalah pada satu hari, masa tu gua berada di rumah makcik gua di Klang. Ada kenduri di sana. Malam tu, setelah berfikir semasak-masaknya,gua beranikan hati. Tapi tak berani sebenarnya.Kekeke. Tak berani nak telefon. Hari tu gua jadi bacul nak telefon Bini Popeye. Jadi gua sms sahaja :

'aku nak tanya kau satu benda ni.kalau boleh kau jawab la.tapi kalau kau tak jawab,takpe.aku faham la maksud kau tu'

brr...brr...brr...

Phone vibrate,

'apa dia? tanya je la kau ni pun'. Bini Popeye balas.

Gua taip perlahan-lahan :

'aku rasa aku dah suka dengan kau.ini jujur dari hati aku.kau nak jadi girlfriend aku tak?'

Hantar!









+++++++++++++++++++++++

Orang ramai sangat di keliling gua malam tu. Suasana pun riuh rendah. Semua mata perati pada gua. Kamera bersilang-silang. Flash kamera apatah lagi. Tapi gua tak dapat nak lihat semua tu. Tak dapat nak amati semua tu. Kerana pada masa tu, mata gua dan telinga hanya fokus pada seorang tua di hadapan gua.Hanya dia seorang...

"Aku terima nikahnya Nor Hasnizah binti Tukimin dengan mas kahwin nya 22.50 tunai..."

Sah!

+++++++++++++++++++++++

Alhamdulilah
Alhamdulilah
Alhamdulilah

Alhamdulilah, cinta yang gua cari, ibu kepada anak gua yang gua cari, rakan bergaduh yang gua cari,rakan ketawa yang gua cari, akhirnya gua temui hari ini.Terima kasih ya allah.

Sesungguhnya gua amat bersyukur kerana tidak ditemukan hati kami semasa kami masih kecil dahulu, walaupun selalu berjumpa di sekolah, berjumpa di taman, main galah panjang besama, main lumba basikal bersama, bermain rounders bersama. Kerana mungkin kami akan bergaduh dan tidak akan bertemu, dan juga tidak akan begini seperti pada hari ini.

...........

Dan gua bersama isteri, Bini Popeye gua, akan sentiasa menceritakan kisah agung budak BMX ni kepada anak gua. Ceritakan bagaimana kami bergaduh waktu di sekolah, berlumba basikal, berlumba lari, berjumpa di tanjung, bercinta dan berkahwin sehinggalah kami memiliki dia. Agar dia sentiasa ingat kepada cinta agung kami, dan akan mencari dan memiliki cinta agungnya sendiri,dewasa kelak.

TAMAT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan