setegram

Instagram

24.9.12

PENGEMBARAAN 3


Nom! Nom! Nom! Nom!

Pujangga mengatakan bahawa, makanan yang paling sedap ialah makan free. Betul tu. Memang sedap betul kalau dapat makan free ni. Lewat petang tu, kami dijamu dengan asam pedas dengan sayur kacang panjang. Sedap. Terima kasih makcik! Rasa macam makan dekat rumah sendiri. Gua tengok Adi dan Papan sama naik tambah nasi. Dapat makan free ni, malam karang tak payah makan lagi, ye Adi? Kakaka.

Malam tu, Poker Face bawa gua lepak dia Dataran Ipoh (DBI), satu dataran di tengah bandar ipoh yang dipenuhi dengan kutu dan mat rempit. Kami melepak sekali dengan kawan kawan Poker Face. Nampaknya, orang Kampung Gajah ni semuanya jenis senang masuk. Kenal baru 5 minit, dah boleh borak pasal Avril Lavigne. Campur pulak dengan Adi yang memang natural peramah. Sampaikan Adi ada tanya Poker Face yang kawan dia tu India ke Melayu, sebab muka dia memang muka India tapi cakap Melayu fasih.

Bila dah lewat malam, diorang pun nak beransur balik. Poker Face bertanya "korang nak tidur mana malam ni?"

Pada gua, tidur ni asal boleh je. Dan dalam diam, gua teringin sangat nak tidur di garden Railway Ipoh, walaupun tahu di situ dipenuhi dengan she-male. Tapi bila lagi gua dapat tidur situ. Gua memang dah lama aim nak lepak situ.

"taulah kami nak tidur mana, cuma tolong tunjukkan hala mana je nak pergi ke Medan Kidd" memang sengaja gua taknak bagi dia hantar. Gua nak menikmati bandar ipoh ni sepanjang perjalanan naik kaki nanti.

"oh,kau terus je ikut jalan ni.tak jauh.dalam 10 minit sampai la."

+++++++++++++++++

10 minit kepala bana. Jauh gila. Ada la dekat 45 minit. Tu belum kira kena sergah dengan anjing lagi. Berpeluh juga malam tu kami jalan kaki. Tapi seronok beb, gua memang tak pernah jemu dengan bandar Ipoh ni. Dekat sangat dalam hati gua. Bandar dia pun macam bandar Muar. Separa pencen.

Sepanjang perjalanan ke Medan Kidd tu, untuk melekakan kami, Adi berborak panjang. Berborak macam dia first time dapat mulut. Haha.Gua pula sibuk ambil gambar sana sini. Filem pulak dah nak habis. Kena bajet2 sikit. Masa tu pakai filem lagi.

Maka sampailah kami di sebuah taman di Railway Station. Dan seperti yang gua dah tilik, memang ramai bapok. Masing masing mencari rezeki di bumi tuhan ni. Jangan lu raba gua masa gua tidur nanti dah la.

Akhirnya kami dapat satu port yang tersorok sikit. Gua campak beg ke lantai, lantaran dah penat sangat. Ah, sedapnya dapat baring atas lantai sejuk ni. Teringat pulak gua dekat lantai masjid Klcc. Tapi lantai masjid tu confirm la lagi best. Mata memang dah rabak betul masa tu. Adi dan Papan pun ambil posisi masing masing. Adi masih lagi berborak dengan Papan, sampai ke pagi gua rasa. Sekali sekala dia tegur bapok yang lalu dekat situ. Bapok pun taknak layan kau, Di kalau tidur macam ni.

Bunyi orang lalu lalang pagi tu memang mengejutkan gua. Dah siang rupanya. Adoi. Pagi tu adalah pagi terakhir kami di Ipoh, menandakan akan berakhirnya short trip gua, Papan dan Adi. Adi pergi beli tiket balik ke Muar yang paling awal sekali. Bila dah naik bas, Adi dan Papan ambil port nak tidur.

Gua senyum sorang sorang masa tu. Macam dapat satu kepuasan bila dapat habiskan trip tu. Bandar yang cantik, makanan yang sedap, orang yang peramah dan yang paling penting, brotherhood. Peluh, bau busuk, kaki sakit, kasut koyak, melecet, berpanas tu semua temporary je. Tapi memory itu permanent.
.
.
.
Gua masukkan cd Nelly Furtado dalam cd player, dan terus ke trek 4, 'Im like bird'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan