setegram

Instagram

3.9.12

SIRI BERCAKAP DENGAN ABAH 2




Abah gua seorang yang sangat kuat mencari wang semasa gua masih kecil. Itulah abah yang gua kenal. Akan buat buat apa saja untuk keselesaan kami adik beradik. Asalkan keluarganya dapat makan yang cukup, pakai yang cukup, rumah yang selesa. Tapi bagi kami,itu dari cukup.
Keluarga gua bukanlah dari keluarga yang senang, tidak juga susah. Keluarga gua keluarga yang sederhana-sederhana sahaja. Middle Class orang kata. Dari kecik sampai sekarang alhamdulillah makan tak miss lagi. Badan pun sihat-sihat belaka semua. Tetapi abah gua memang begitu, sentiasa bekerja keras supaya anak-anaknya tidak tertinggal dengan rakannya. Supaya anak nya tidak monyok mencuka.
Semasa gua 6 tahun, kami sekeluarga berpindah dari Kuala Berlumpur ke Muar, lantaran abah bertukar kawasan kerja. Di Muar, kami menyewa di sebuah rumah di kawasan perumahan. Muar sangat asing pada gua masa tu. Kehidupan pada masa itu memang pun agak perit. Dengan bekerja sebagai pegawai bomba, belum tentu cukup untuk menyewa rumah, membayar kerja-kerja menyiapkan rumah baru dan banyak hal lagi.
Mujur mak gua bekerja sebagai kerani di pejabat Risda. Dapatlah dia menanggung sedikit sebanyak perbelanjaan rumah. Masa tu mak gua baru sahaja belajar memandu kereta. Jadi abah belikan kereta Proton Saga. Akibat pemanduan jenis perempuan, banyaklah calar balar dan kemik-kemik pada kereta. Abah dah fed up kot, dia jual kereta tu dan beli kereta Datsun dari pakcik gua. Keras sikit. Haha. Abah gua pula ke tempat kerja dengan Honda Cup c70 nya.
Masa gua darjah 5, gua pernah ada keinginan nak memiliki ensiklopedia. Tapi gua memang takut nak minta. Mahal beb benda tu. Gua selalu baca benda tu dekat library masa waktu rehat.Pada satu waktu malam malam,perlahan lahan gua menyuarakan hal tu.
"Abah, nanti boleh tak belikan ensiklopedia. Adib minat nak baca la."
"Nak buat apa?! Kan mahal tu?" jerkah abah.
........
Gua terus senyap tak buka mulut lagi. Tak berani nak angkat kepala. Mama pun senyap tak backing gua.
Tapi beberapa malam lepas tu, sebelum gua masuk tidur, abah panggil gua, dan dia bagi gua satu buku yang agak tebal pada gua. Rupa macam buku add math. Warna hitam. Buku tu bukan ensiklopedia seperti yang aku minta. Tapi buku tentang sejarah 25 rasul. Bahasa indonesia. Abah beritahu dia tak mampu lagi nak beli ensiklopedia, jadi dia suruh aku baca yang ini dulu. Dia beli dari kawan dia.
Sumpah, semenjak tu, gua tak mintak lagi abah belikan buku. Buku yang abah bagi tu, gua baca tiap-tiap malam, sampai naik renyuk.Terima kasih, bos!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan