setegram

Instagram

1.9.12

AL KINDI

Di sekolah gua, Blok B sepatutnya dikhaskan untuk pelajar dari tingkatan 1 hingga 3, sepertimana yang pernah gua ceritakan sebelum ni. Kami hidup aman bahagia seperti kaum yang dalam cerita Avatar sebelum kedatangan pihak kontraktor dari bumi tu.

Tapi masa gua naik tingkatan dua, entah kenapa Kerajaan Warden yang diketuai oleh Ustaz Basri telah merombak semula susunan bilik pelajar. Keadaan memang kucar kacir sikit masa tu. Entah jin mana yang meresap masuk je tubuh Ustaz Basri sampai dia buat rombakan tu.

Jadi, masa tingkatan 2, gua ditempatkan di bilik Al Kindi. Bilik tu sebelah bilik Usamah, bilik Bedot. Jadi, mengikut susun atur pelajar sekarang, dalam bilik tu ada student dari tingkatan 1 sampai la tingkatan 5. Gua syak, mungkin Kerajaan Warden merasakan yang brader-brader senior boleh membimbing adik adik kot . Keh keh keh.

Gua tak berapa ingat siapa sebenarnya yang menetap di bilik Al Kindi tu,kecuali beberapa key person :

1.Ustat
Dia ni atas gua setahun. Kira tahun tu dia PMR la. Ustaz ni gua tengok dia punya rajin belajar memang lain macam. Gua tak jumpa lagi budak yang poket baju penuh dengan peta minda, poket seluar penuh dengan nota-nota kecil. Beg sekolah Ustat pulak adalah beg balik kampung. Jadi boleh la bayangkan berapa banyak buku nota dan rujukan dalam tu.

Siang malam pagi petang Ustat ni baca nota, buat nota, menghafal nota. Tapi kalau matematik pun dia hafal, memang lain macam kaedah tu.

2.Hamim
Hamim adalah senior tingkatan 4. Dia ni macam tabligh sikit. Pergi surau pakai jubah, serban semua. First time gua try pakai jubah adalah masa gua dah kerja dulu, masa sembahyang tarawikh. Tapi dia dari sekolah dah pakai. Lepas tu selalu pakai celak. Sunah tu. Cakap pun lembut je.

Hamim ni pembersih orangnya. Disebabkan dia yang paling tua dalam bilik tu, maka dia dilantik sebagai ketua bilik. Bilik pada dia memang kena tip top. Bersih. Cadar katil mesti string. Tuala bersidai di luar.Kasut susun. Pada gua, itu tak jadi hal. Tapi benda yang leceh gua nak follow ialah peraturan NO SOLAT HERE, GO TO MUSOLLA. Budak bilik tu tak dibenarkan solat dalam bilik. Kena pergi surau. Tapi sebelum kena tarbiah dengan dia, baik pergi je la.

3.Syazwan
Syazwan aka Palwan adalah satu lagi senior tingkatan 4 bilik tu. Dia ni jarang ada di bilik, sebab jiwa dia ni rock sikit. Tak berapa masuk dengan Hamim. Jiwa dia ke Blok A je.

Syazwan adalah ahli Persatuan Rakan Sebaya, PRS. Ala, persatuan yang bagi motivasi dekat student tu. Bagus dia ni, kadang-kadang dia bagi nasihat dekat gua dan yang lain. Lagi satu, Syazwan ni adalah pusat rujukan rock gua. Dengan dia ni la gua belajar lagu Metallica. Lagu yang paling gua menuntut ialah lagu Fade To Black. Bersemangat dia ajar sampai tuliskan lirik. Lagi lagi satu, kalau lu tengok Syazwan ni, muka dia sebilik macam muka Aznil Pop Kuiz. Dulu la, sekarang tak tau pulak gua.

4.Mat Gelak
Mat Gelak adalah rakan sebaya gua.Tapi dia kelas sebelah. Mat Gelak ni dapat nama sebab dari dia punya gelak la. Bunyi dia ada lain macam sikit. Bunyi aneh.

Mat Gelak ni kelakar orangnya. Kalau dia buka mulut, mesti orang ketawa. Dan gua masih ingat bila pada satu hari dia cerita pada gua yang waktu cuti sekolah tingkatan 2 nanti, dia nak pergi bersunat. Memang terperanjat gua. Rupanya gua sebilik dengan orang belum sunat.

Dan gua yakin Mat Gelak masih memegang rekod, sekurang kurangnya rekod sekolah, sebagai budak yang paling lewat bersunat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan