setegram

Instagram

14.9.12

CD LAGU CINTA

Berjanjilah wahai lelaki, yang kamu tidak akan pasang lagu cinta di hadapan perempuan yang kamu tidak kenali.

***********************

Masa gua baru bertunang dulu, gua tak berdating macam orang biasa, jumpa hari-hari. Kami berjumpa sebulan kali, atau 2 minggu sekali. Hal ini disebabkan oleh gua bekerja di Segamat, sementara dia bekerja di Muar. Nak pulak site gua masa tu tengah full swing, semua kerja nak laju, gaji nak lambat-lambat je. Jahanam betul la. Lepas tu sikit-sikit nak belanja orang Majlis makan tengahari. Lagi la letih.

Jadi bila balik sekali sekala tu, mesti la nak berdating. Gua dan makwe selalunya berdating di Melaka. Ye la, Melaka best sikit. Ada banyak benda nak buat dekat sana. Antara aktiviti yang kami buat ialah tengok wayang. Dulu, punya la kemaruk tengok sampai pernah maraton wayang la.  Lepas habis satu movie, terus masuk balik tengok cerita lain pulak. Power betul dulu. Sekarang bila terasa nak tengok wayang, bila terbayangkan anak gua lari2 dalam wayang je, terus kensel.

Ada satu hari tu, gua pulang bercuti ke rumah. Dalam perjalanan tu, gua dah janji la dengan makwe, nak tengok wayang esok harinya. Cerita apa masa tu tak ingat pulak.

Esoknya, seperti yang dirancang, gua pergi la ambil dia dekat rumah. Selepas bertegur lebih kurang dengan bapa dia, gua pun bawak la anak dia keluar. Bawak anak orang keluar, tak tegur bapak dia macam tak sopan pulak. Apa pulak kata jiran nanti.

Dalam perjalanan tu, gua ingat nak pasang la lagu jiwang-jiwang sikit. Kebetulan gua ada beli cd lagu cinta orang putih semalam,di Segamat. Tajuk cd tu GREATEST HITS LOVE SONGS. Jadi, gua pun ambil la cd tu dalam beg cd.
.
.
Titt...skrett...tit..
.
Gua masukkan cd.
.
.
Ding...din,ding...ding..din,ding...

Lagu pun berkumandang dalam kereta..

Track pertama cd tu adalah lagu Stevie Wonder, yang lagu  'I just call to say i love you' tu. Gua pun nyanyi la secara runcit-runcit..nyanyi perlahan-lahan. Suasana romantik tak boleh nyanyi kuat-kuat. Dia kena nyanyi antara dengar tak dengar je.

Bila nak masuk tang korus je, sekali makwe gua bersuara :

"awak, tahu la kita ni nak berdating, tapi kenapa nak kena  pasang lagu jiwang-jiwang ni. Geli la.."

Seraya itu, gua terus tekan eject button, keluarkan cd. Lepas tu gua terus masukkan cd lagu demo Deepset. Gua bukak lagu tu kuat kuat.
.
.
.
Malu betul gua. Apa la, baru nak romantik sikit dah kena bising. Tak sporting langsung. Semenjak tu, setiap kali berdating, gua dah tak pasang dah lagu jiwang-jiwang ni. Gua pasang lagu rooock je. Kadang kadang je gua pasang lagu Sheila Majid. Itu pun sebab dah gian sangat nak dengar lagu Dia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan