setegram

Instagram

7.9.12

DUBAI O DUBAI

Setelah lebih 10 bulan gua memperhambakan diri di Bangi masuk pukul 8, balik kadang-kadang pukul 2 pagi, gua mula bosan bila takde tanda-tanda gaji nak naik. Balik-balik jamuan hari jadi. Tiap-tiap bulan makan kek. Tak best. Lepas tu tiap-tiap petang layan megi goreng di kantin Indon. Tomok pesan dekat gua rilek dulu, jangan berhenti dulu, mana tahu hujung tahun ada bonus. Boh pun cakap macam tu jugak. Gua angguk-angguk, tapi dalam diam cari juga kerja.

Masa gua sibuk mencari kerja di internet, gua terjumpa satu iklan, 'mencari pekerja di luar negara'. Wah, macam best ni. Kalau dapat best jugak. Baca punya baca, mouse meraban-raban masa tu. Dan jari gua tiba-tiba, 'klik'..

Gua tertekan mouse pada button apply. Ah sudah, nak undo tak reti pulak masa tu. Gua pun macam konpius, apply ke tidak sebenarnya tadi. Ah lantak la. Benda tu gua biarkan je berlalu, sampai la beberapa lama. Memang dah tak ingat dah.

Satu hari, gua mendapat kecerderaan semasa bermain futsal. 'Futsol' kalau kata Fazura dalam cerita pe benda tah. Cerita budak perempuan main 'futsol' tu. Kecederaan tu menyebabkan gua tak masuk kerja beberapa hari. Jadi gua duduk je la di rumah, layan Prison Break.

Semasa gua tengah syok tengok Michael tengah panjat tembok penjara Fox River, gua dapat satu panggilan, kepala 03.

"Hello, boleh bercakap dengan John Rambo?" Tanya suara di hujung talian.

"Bercakap,siapa ni?" Gua soal balik.

"Kami dari syarikat xxx ingin memaklumkan kepada encik yang kami ingin mengatur interview untuk jawatan ke Dubai yang email pohon tu."

Zap! Zap! Fikiran gua masa tu terus teringat balik peristiwa di cyber cafe bulan lepas.

"err,boleh..boleh"

Bla...bla...bla...

Setelah letak telefon, gua terus jerit. Sikit punya happy sampai lupa sakit. Impian Ilyana gua hampir tercapai. Gua tak sangka pulak kerja yang gua apply tu dekat Dubai. Masa tu Dubai tengah nak naik, semua budak Malaysia berebut nak kerja sana.

++++++++++++++++++

Seperti yang dijanjikan, gua pun menghadiri interview tersebut. Difahamkan, gua kena incas kerja2 interior untuk hotel Burj Al Khalifa tak silap gua nama dia. 7 star punya hotel. Terletak dekat Palm Island. Ala yang pulau bentuk pokok kurma tu. Gaji yang dia offer pulak bukan kecik anak. Belas ribu termasuk elaun. Interview tu memang gua buat betul2 punya la.

Mengikut polisi kompeni tu, kalau nak kerja di luar negara, kena melepasi sampai 3 interview. Gila banyak. Tapi berkat beristiqamah dan selalu baca surah lazim kot, gua berjaya lepas semua interview tu.Peh! Suka betul mak abah gua bila gua lepas semua interview. Habis dia belanja gua beli baju, beli seluar, beli beg troli besar bagak. Terharu betul masa tu.

Disettingkan, masa gua berlepas ke Dubai adalah pada 1.1 tahun xx. Ada tiga benda je tak buat lagi, buat lesen internasional, ambil cop kementerian dekat Putrajaya dan ambik result medical check up. Dubai punya pasal, semua tu gua redah. Muar-Kl dah macam Muar-Melaka je. Masa tu gua dah berhenti kerja di Bangi.

Akhirnya semua settle, gua pun bawa la semua yang diminta tu ke office untuk semakan terakhir. Sampai di sana, officer tu check semua. Bila tiba bab medical check up, dahi dia macam berkerut sikit. Ah sudah, amende pulak ni. Lepas tu gua nampak dia buat panggilan je BP Lab. 5 minit lepas tu, dia datang jumpa gua..Gua dah cemas semacam.

"Encik,minta maaf.Kami tak dapat nak melepaskan encik ke luar negara, sebab encik mengidap hepatitis B. Kebarangkalian encik mendapat sakit di sana amat tinggi. Dan kami tak berani nak hantar encik ke sana"

Itu jam memang macam guruh berdentum, kilat sabung menyabung, hujan turun lebat, puting beliung semua ada la. Pedih hati gua masa tu.Betul pedih punya.

Patut la gua rasa mata kuning, perut keras 2-3 minggu ni. Hepatitis rupanya. Tapi tak pulak gua rasa sakit. Ni mesti sebab layan makan dekat kantin indon ni.

Bertekak juga la 2-3 jam.Nak setel luar dalam semua tak boleh, gua pun balik la dengan hati yang sedih. Itu adalah hari yang paling stress gua pernah hadapi. Abah mesti kecewa dengar semua ni.

Gua call abah sebelum sampai rumah. Berkaca  jugak la mata. Tapi abah kata balik dulu. Sampai di rumah, abah senyum je,dia kata takpe. Mungkin tuhan nak bagi rezeki lain. Gua senyum tawar. Takpelah, itulah rezeki namanya. Kadang-kadang dah masuk dalam mulut pun boleh keluar balik. Beg troli besar tu mak gua bawak pergi haji je.

.......

Tapi, masalahnya gua dah takde kerja sekarang ni. Amende gua nak buat dekat kampung ni? Main masak-masak? Bela kambing?

Tapi orang kata, setiap benda yang terjadi ada hikmahnya. Dan gua betul-betul jumpa hikmah yang dikatakan tu, iaitu jodoh gua...

Nanti la gua cerita. Nak makan kurma Dubai kejap.

*layan betul tulis cerita ni malam tadi sambil dengar lagu Gelombang Salamiah Hassan.keh keh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan