setegram

Instagram

9.9.12

BINI POPEYE 1


Selepas tamat darjah 4, gua telah di upgrade kelas dari kelas 4 Cempaka ke darjah 5 Mawar. Mengikut tradisi sekolah tu, kelas Mawar adalah kelas budak-budak pandai (sikit). Semua budak yang otak terlebih sikit akan dikumpulkan di kelas itu. Kebanyakkan budak yang score dalam UPSR pun datang dari kelas Mawar.

Gua memang seronok betul dapat masuk ke kelas Mawar, sebab dapat join balik Mar Kidal, Adi Roslan, Tahkim, Niko, Farhan dan yang lain. Lagipun masa tu otai main rekorder adalah Mar Kidal. Dalam kelas 5 Mawar, gua duduk sekelompok dengan diorang. Masa tu spirit main rekorder memang tengah up. Semua lagu boleh main. Lagu Hutan Belum, Ali Setan, Doraemon, Negaraku semua dalam kepala. Pantang malam ada cerita best dekat tv, esok pagi Mar Kidal dah siap kompos lagu tema dia untuk study. Cikgu Lokman, guru bergitar tu belum sempat ajar lagi, kami dah terer.

Pada pertengahan tahun itu, ada satu budak perempuan masuk ke kelas gua. Dia dipindahkan dari kelas Cempaka. Budak baru masuk tahun ni. Tapi macam tak pernah wujud pun dia sebelum ni. Khabarnya budak tu dulu sekolah di Seremban. Berpindah ke sini kerana mengikut bapanya yang baru berpencen askar. Tapi gua tak berapa nak ambil port pun. Pelajar keluar dan masuk adalah biasa di sekolah ni. Dengar cerita, budak perempuan tu nama dia Niza, tapi kami panggil dia Bini Popeye, sebab fizikal dia sangat kurus. Ya, macam Bini Popeye.

Bini Popeye tu duduk di kelompok depan sekali, depan meja guru. Geng budak rajin la konon. Gua pulak di kelompok belakang sekali, bersama budak-budak ni dan Syafir, manusia berjari enam. Di sekolah, selalu juga la kami mengusik Bini Popeye, sebab dia budak baru, kena la buli sikit. Cuba kalau kacau Jiha. Mau tak kena baling dengan kamus..

+++++++++++++++++

Di kampung, gua ada 2 team bermain. Satu geng Baroh, satu lagi geng budak taman. Kira kalau main dengan budak Baroh boring, gua pergi main ke Taman. Kira team backup la ni. Satu hari tu, gua bercadang nak main dengan budak taman. Farhan, yang incas ketua main sana kata, sekarang tengah musim main rounders. Macam best pulak kalau dapat join. Jadi, satu petang tu gua mengayuh la basikal BMX ke rumah Farhan..

Sampai di sana, gua ternampak satu muka yang familiar. Bini Popeye! Apa benda pulak yang dia buat dekat sini? Adoi, boring betul nak main kalau ada budak perempuan. Farhan kata, Bini Popeye tu jiran baru dia. Betul-betul sebelah rumah. Adoi, dah la gua datang dengan seluar bola kaler hijau, pakai baju sukan sekolah pulak. Yang dia pulak buat muka selamba macam tak kenal gua. Wah..

Ah, gua main je la,lantak la. Lagipun Bini Popeye ni gua tengok macam lelaki dah gaya main dia. Bukan main lasak lagi. Dekat sekolah bukan main sopan pulak. Ada split personaliti dia ni..keh keh.. Jadi, gua pun main je la macam biasa. Gua tak bertegur sangat dengan dia. Dekat sekolah pun macam tu.

Lama-lama gua jadi best pulak main dengan budak taman. Geng Baroh semakin ditinggalkan. Dekat sini banyak sikit acara. Ada lumba basikal, main baling selipar, rounders, badminton. Bola sepak je takde,sebab ruang kecil. Dia pun sana naik juga. Semua game dia join. Tapi paling terer gua tengok dia main badminton. Lutut seluar koyak dah selalu dah gua tengok.

Sampailah dah naik darjah 6, gua join bermain di taman, walaupun gua jarang gila bertegur dengan Bini Popeye ni. Dekat sekolah lagi la. Tengok muka pun tidak. Lagipun masa darjah 6, gua kena masuk kelas intensif. Puan Hashimah target gua dan beberapa yang lain dapat score 4A. Jadi study ada lebih sikit. Tapi haram tak score pun.

...........

Keputusan UPSR pun diumumkan, ada beberapa pelajar target yang dapat 4A. Gua tak dapat. Gua dapat 3A 1B je. Dengan keputusan tu, gua mendapat tawaran belajar dia Tun Perak, sebelum ke Maahad Muar. Farhan dan Bad Bachik pun masuk Tun Perak. Mar Kidal, Adi Roslan masuk High School, Niko straight ke Maahad. Beberapa budak lain juga datang tawaran ke asrama. Kami pun semua membawa haluan masing-masing. Bukan haluan sendiri la. Mak bapak yang 'haluan' kan.

Semenjak tu, gua dah tak bermain lagi di Taman. Semenjak tu juga, gua dah tak berjumpa lagi dengan Bini Popeye...

(bersambung)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan