setegram

Instagram

6.9.12

SEMANGAT BASIKAL

Suatu petang pada tahun 1992...

Zuupp! Zuupp!

Gua mengayuh ke atas bukit pasir dan melompat. Macam motor cross dah. Gua melayan je sorang-sorang main basikal dekat situ. Petang tu macam boring sikit. Budak-budak lambat datang. Selalu pukul 5 je dah  terpacak depan balai raya ni.

Gua dekat rumah tadi, dari tadi menunggu depan jam. Abah kata kalau nak keluar main, kena tunggu pukul 5. Sebelum pukul 5 tak boleh keluar. Pukul 4.45 gua dah keluarkan basikal BMX warna krum dari tepi rumah. Parking depan gate rumah. Lepas tu gua masuk balik dalam rumah, gua terpacak depan jam. Lambat betul rasanya jam ni bergerak. Ada time, jam tu macam berhenti, lepas tu jalan balik.

Dengg!! Dengg!! Dengg!! Dengg!! Dengg!!

Sebenarnya jam rumah gua takde la bunyi macam tu. Tapi nak menunjukkan dah masuk waktu. Terus je capai basikal, gua mengayuh ke balai raya depan rumah. Tak la jauh pun, sepelaung je. Pada gua kehadiran ke taman permainan amatlah penting, kadang-kadang tu kalau abah tak bagi keluar, esok hari gua sampai tak tau mana nak letak muka depan kawan-kawan. Gosip pasal makwe sekolah pun boleh terlepas.

Tapi hari ni, budak-budak lambat keluar. Mana Mamat Telur, Halim  Basir, Suai, Eddy, Bolong semua ni. Selalu Mamat Telur la yang paling laju sekali. Budak gemuk dan botak. Sesuai la dengan mana lu. Datang mesti bawak bola. Kira macam ketua la. Mamat Telur ni budak-budak yang bagi nama, sebab dekat sini ada dua Mamat. Satu dia la, satu lagi Mamat Bobok, seekor kambing biri-biri. Garang punya kambing. Kambing tu punya ngam dengan tuan dia, sampai tidur pun dalam rumah. Real ni.

Dalam 10 minit lepas tu,budak-budak Baroh pun sampai. Mamat Telur dengan muka kerek datang tak bawak bola. Hak alah..

'Beb, hari ni tak payah main bola la. Boring la. Hari ni kita rilek rilek. Esok kita lumba basikal,amacam?'

Hah, ada hati nak lawan gua. Basikal gua basikal BMX, setakat basikal Avente Mamat Telur, apa ada hal. Ada bakul pulak tu. Basikal adik ke basikal mak?

'Ok, set. Esok petang kita lumba basikal. Buang bakul kau tu dulu' sound gua.

Mamat Telur sengih-sengih kena sound..

Kira hari tu takde main la. Gua pecut balik rumah. Semangat ni esok nak lumba. Balik rumah, gua basuh basikal, kasi cantik punya. Lepas tu, gua hias-hias sikit, ambil kertas keras. Gua tebuk-tebuk lepas tu ikat dekat frame handle basikal. Gua tulis nombor 6. Peh! Sebijik macam motor cross. Keh keh.

Untuk menambahkan kelajuan dan kepoweran basikal gua, gua cat rim basikal gua guna kapur kasut. Baru nampak cun warna putih. Nak beli spray mahal la pulak. Kapur kasut je la yang termampu.

++++++++++++++++++++++

Esok petang pukul 5 gua yang terawal sampai. Sambil tunggu-tunggu tu, gua training la sikit-sikit. Warm up kata orang putih. Naik bukit, turun bukit. Sikit2 lap basikal. Dekat setengah jam tunggu, haram budak ni tak datang. Ketua incas, Mamat Telur pun tak nampak muka lagi. Telur dia lagi la tak nampak.

Gua dah naik bosan. Jadi gua ambil keputusan pusing-pusing kampung dulu. Sampai dekat simpang depan, gua nampak kelibat Mamat Telur dengan bapak dia, tengah syok balun mee goreng dekat warung Badang. Cilaka betul, gua tunggu punya lama, lu boleh makan mee goreng. Mamat Telur tersenyum dari jauh, dengan mulut penuh mee goreng. Geram betul gua.

Gua terus balik rumah, suruh mak gua masak cekodok. Puas hati gua.

notakaki:
dengan basikal ni la gua jumpa jodoh gua. Kalau la gua tau la dia tu jodoh gua, darjah 6 lagi gua dah bertunang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan