setegram

Instagram

2.10.12

PEMUDA POWER

Gua mempunyai satu kelemahan. Tak pandai berkawan ramai. Sebabnya gua tak pandai berkawan secara random, yang asal boleh kawan je. Sebab tu gua tak ramai kawan. Circle of friends gua kecik je. Kawan-kawan yang gua ada ni pun samada kawan dari kecil, kawan sekolah,atau kawan masa belajar. Jarang gua ada kawan masa kerja. Kenalan kerja ramai la.

Dan dalam ramai-ramai kawan gua yang tak random tu, ada la satu ni nama dia Sahir, Sahir Ropol. Ropol tu sebab rambut dia macam rambut palsu majistret. Tau tak rambut majistret yang kaler blonde tu? Yang berombak-ombak tu..Ha macam tu la. Sahir ni kacak orangnya. Muka sebijik macam pelakon Shajiry, versi pencen. Lu jangan bayang lebih-lebih pulak.

Budak Terengganu yang tak mengaku Terengganu ni gua kenal dia masa gua belajar di Perak masa 2001. Kira masuk tahun ni dekat 11 tahun rupanya berkawan dengan iblis ni. Dari satu tempat belajar, lepas tu satu tempat kerja pulak. Memang BFF betul. Selalu jugak la gua jumpa dia kalau balik kampung sebab sekarang dia dah pindah ke Melaka. Sahir ni orangnya selalu buat lawak, tapi tak lawak. Tapi gua bagi gelak jugak sebab muka dia jadi neves bila buat lawak tak jadi.

Sahir adalah seorang pemuda yang power dan random. Kegemaran dia mesti pelik pelik yang orang kebanyakkan tengok mesti membazir. Contohnya, masa Part 1 Diploma, dia beli handphone Motorola yang hanya boleh berfungsi pakai handsfree je. Itu belum kira dia beli handphone yang kalau nak caj je kena letak dekat dock. Kan menyusahkan tu.

Beli handphone Alcatel pun ada jugak, yang riwayat Alcatel tu tamat kat dinding, kena hempas dengan tuannya. Tapi Alcatel tu memang bengap la. Asyik hang memanjang. Dekat skrin dia nanti keluar grafik kira masa 1 hingga 5 pakai jari. Berulang-ulang. Kalau gua pun boleh naik darah tengok perangai handphone gitu.

Ada satu season tu pulak, Sahir Ropol habiskan duit Ptptn buat beli ikan kelisa. Mahal gila ikan tu. Entah semangat Kelisa pulak merasuk dia semester tu kot. Ikan tu dia letak dalam satu akuarium dalam bilik dia. Kemudian,dia beli pulak cengkerik buat makanan ikan. Cilake, bilik macam dalam hutan ada bunyi cengkerik. Gua memang geli gila dengan cengkerik. Jadi memang gua tak masuk la bilik tu. Bila hujung  semester je, ikan tu mati sebab tak cukup oksigen. Lebur lagi duit.

Walaupun begitu, Sahir adalah seorang yang mementingkan gaya. Dia paling suka  dengan benda bling-bling. Seluar jeans mau kilat punya, jam besi bagak punya, pakai Tancho segayung, rambut belah tengah, rapat dan bersikat rapi. Ada sekali tu, dia pergi kelas malam pakai jaket kulit yang macam cerita The Matrix tu. Power,power.

Tapi dalam banyak-banyak benda yang dia beli, beli motor Honda Bulat adalah pembelian yang paling lejen sekali. Real deal. Masa tu semester 2 atau semester 3, gua tak ingat. Yang gua ingat,dia beli dari seorang budak pekerja di dewan makan. Dekat 700 hengget dia beli motor tu rasanya. Hangus duit Ptptn. Sahir memang sayang betul dengan motor dia tu. Siang malam pagi petang motor je. Sembang pun sembang motor je. Perihal rempit sekilo dua kilo, minyak hitam, helmet korek, cover rantai, autosol, korek blok dia mula ambil tahu. Pantang dengar motor lain laju sikit, dia dah tak senang duduk. Mudah panas hati sekarang.

Tetapi ego nya tercalar pada satu petang waktu kelas petang. Entah apa gelabah dia petang tu, sampai bawak motor laju dalam kampus. Pecut punya pecut, sampai satu selekoh, tiba-tiba;

skreeet!!

Bedebuk gemuk tu jatuh motor. Motor baik punya sliding masuk terus dalam satu longkang kecik. Bertambah best, kejadian tu berlaku betul-betul depan pejabat kampus.

Dengan terkial-kial Sahir keluar dari longkang tu, baju ada kesan darah sikit. Seluar pulak dah koyak. Tak cukup dengan tu, makcik-makcik pejabat keluar buat bingit.

"ha budak ni la selalu bawak laju dalam kampus. Geram betul aku"

"ha padan muka kau. Bawak laju lagi motor tu. Ambik kau bahagian"

Kalau gua yang jadi Sahir, mengamuk juga kot. Dah la sakit,kena bebel pulak. Tapi Sahir cool je, perlahan-lahan dia angkat motor tu keluar dari longkang.

Untuk lebih power lagi, Sahir tak tuang kelas. Selamba je dia pergi kelas dengan baju berdarah dan seluar koyak tu.

Sahir,Sahir. Ko memang power!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan