setegram

Instagram

20.10.12

RAMPAS TAKHTA


Abah gua masukkan gua ke sekolah tadika semenjak gua berumur 4 tahun. Tak sempat gua nak lepak dekat rumah dah kena pergi sekolah. Boring je. Tapi, masuk sekolah awal-awal ni ada bagusnya jugak. Selain dapat berjumpa dengan kutu-kutu berahak kawasan lain, gua dapat belajar membaca dengan baik. Hasilnya, hingga sekarang gua masih boleh membaca dengan baik. Kakakaka.

Kalau dalam family gua, memang gua pegang la rekod tu. Adik beradik gua yang lain semua masuk umur 6 tahun. Kawan- kawan gua pulak, yang tak masuk tadika pun ada. Tau tau masuk darjah satu, dah menggelupur tak tau baca. Masa gua masuk tahun ke 3 dalam tadika (chewah tahun ke 3, macam universiti) kalau cikgu tanya suruh baca perkataan, berdesup gua jawab, sampai cikgu pun malas nak tanya dah. Benda benda tadika ni dah tak power pada gua masa tu.

Setelah lebih 24 tahun gua memegang rekod sebagai budak tadika paling muda, akhirnya 29 hb ni, rekod tu bakal dirampas oleh anak gua sendiri. Dia akan masuk sekolah pada umur 2 1/2 tahun. Cis! Lebur gitu je rekod gua. Tapi nasib baik jugak la yang pecah rekod tu darah daging sendiri. Dan sebagai persediaan dia nak masuk sekolah, nasib baik gua dan wife telah bersiap sedia dengan ajar dia membaca ABC sampai Z, Kira 1 sampai 40, Alif sampai Ya, mengenal warna, sudah tahu beberapa patah perkataan inggeris, pandai menyebut suku kata, pakai dan bukak kasut sendiri, pakai butang baju sendiri. Ok, takat tu gua rasa dah cukup la. Umur masih muda sangat.

Cuma ada sekali tu dia nak try cakap Inggeris, "Mama, ini what colour is this?"

Oh Afinna, tak mengapa, kamu masih muda. Cuma Babah nak ingatkan, jangan cuba-cuba nak bercinta. School should be fun and adventurous. Bukan sendu-sendu nak kapel nak clash. 

Register pakai duit adik dulu eh?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan