setegram

Instagram

25.10.12

KORBAN

Pagi tadi dekat Era FM, diorang bukak tajuk Korban, sempena Hari Raya Korban esok hari. Macam-macam cerita korban yang gua dengar sepanjang setengah jam perjalanan gua ke office tu. Ada korban duit, ada korban masa. Tapi yang paling real, korban organ hati bagi dekat orang. Real real.

Apa korban gua selama ni? Kalau cerita korban pada mak bapak, real gua cakap, korban gua pada mak bapak gua sangatlah sikit. Apa la sangat kalau nak dibandingkan dengan korban mereka pada gua. Macam dalam cerita-cerita gua sebelum ni, Abah gua la paling banyak berkorban untuk keluarga. Kerja siang malam, buat kerja luar lagi. Jadi referee la, cat rumah bos mak gua la, mesin rumput la, jual Spirulina la. Jual gelang magnet pun pernah. tapi tu tolong member dia la. Semua tu dikira korban. Korban masa lapang dia yang patutnya hari cuti duduk dekat rumah. Korban masa dia dengan keluarga, anak-anak, yang memang confirm dia tak akan dapat balik 'masa' tu. Masa tak boleh patah balik. Tak boleh dibeli. Ia diganti dengan pengalaman dan kenangan.

Mak gua punya korban pun apa kurangnya. Sentiasa make sure condition gua dan adik beradik dalam keadaan tip top. Pagi-pagi sebelum ke sekolah, masing -masing beratur kena telan Scott Emulsion yang kaler putih tu. Puii!! Pahit gila. Makan Examo 500 setiap hari, dan Examo Booster setiap sabtu. Gua dah macam enjin dah rasa telan pil semua ni. Kakaka. Itu belum dikira balik kerja je kena kemas rumah, memasak, jaga gua adik beradik yang majal sementara abah gua sibuk kerja di luar. Hey, macam-macam la kalau nak cerita.

Jadi, berbalik pada cerita asal, apa korban yang gua dah buat. Gua hanya sedar erti korban tu dalam real punya erti hanya selepas gua berkahwin. Baru rasa bertapa susahnya nak cari duit. Baru la menghargai sesuatu benda walau seposen harganya. Benda tu macam automatis. Bila kahwin je macam rasa lebih bertanggungjawab sikit.

Bila anak gua dah keluar, lagi la kena kerja kuat cari duit. Dari bukak kedai, kemudian pernah run business printing baju, buat road tax palsu, kwsp palsu, payslip palsu semua gua hentam. Paling power gua buat payslip Sime Darby. Selamba je lepas loan. Payslip gomen paling senang nak mampos. Tapi nasib baik satu hari tu Tuhan bagi pencerahan dekat gua. Terus gua dah stop buat semua tu. Pada customer gua pun gua dah beritahu gua nak stop. Gua delete semua file, document. Dah tak sanggup nak buat. Itu cara korban yang salah. Cara cari duit yang salah. Jadi lu jangan mengada nak appproach gua. Jangan harap.

Berjauhan adalah korban yang paling power gua kena hadap. Dekat tiga tahun kot rasanya gua jadi weekend husband. Weekend pun tak weekend sangat la. 2 minggu sekali balik. Semua sebab nak jaga budget. Tapi akhirnya, Yang Di Atas telah makbulkan doa gua dan gua dapat bersama semula macam kamu-kamu semua, macam orang lain. Dan dengan terhapusnya korban yang satu ni, mungkin akan terbit korban yang lain pula.

Senang cerita, dalam hidup ni, akan ada saja korban yang lu perlu buat. Mungkin setiap minit setiap masa. Samada sedar atau tidak je.

Korban lu pulak macam mana?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan