setegram

Instagram

31.10.12

DELIMA DILEMA

Ok, cerita dia macam ni. Gua sekarang ni duduk di Sendayan. Tapi office gua di Bandar Baru Nilai. Wife gua pula kerja di Nilai 3. Anak gua pun gua masukkan ke taska di Nilai 3.

Pagi-pagi sebelum gua masuk office gua kena hantar anak dan wife gua dulu di Nilai 3. Total perjalanan dalam ukuran kilometer adalah lebih kurang 30. Lepas gua masuk office, dalam pukul 10, gua akan ke site, ada 4 site. Paling jauh ialah site Senawang, 40 km. Itu site yang paling selalu gua pergi. Paling dekat site Pajam la. Bandar Baru Nilai takde site. Celah mana lu nak buat site kalau McD kiri kanan?

Lepas habis di Senawang, gua kena balik ke Nilai semula, ambil wife dan anak gua, lepas tu pulang ke Sendayan. Begitulah setiap Isnin-Jumaat.

Jadi jumlah perjalanan gua satu hari ialah : 30+40+40+30 = 140km. 140 tu didarab dengan 5 hari, jadilah 700 km, seminggu. Katakan gua guna minyak hitam yang limit 5000 km, gua hanya perlukan 35 hari untuk tukar balik, kurang dua bulan  dari yang sepatutnya. Itu belum kira kerja hari sabtu, pergi jalan lagi. Memang banyak kos.

Ok sekarang cuba kita bandingkan:

Kalau duduk Sendayan, minyak kereta memang hazab. Maintenance apatah lagi. Masa pun banyak terbuang. Tapi, duduk di Sendayan memang best.Sangat aman, orang tak ramai. Malam pun sunyi je. Lepas tu dekat dengan Pd, Seremban 2, Seremban. Semua tak payah tol. Kemudahan boleh tahan la. Tak berapa jauh dari klia, tapi jauh dari kl. Rate rumah sewa dekat sini pun murah sangat. 300 kau boleh dapat rumah 20 x 60 teres. Atas bukit pulak.

Kalau gua duduk di Nilai pulak,pergi kerja jadi mudah la. Sehari gua punya perjalanan mungkin 90-100 km. Bermakna duit minyak pun lebih kurang separuh, maintenance minyak hitam semua pun separuh. Tukar setiap 3 bulan. Kawasan sedikit sesak, ada macam macam warganegara dekat sini.

Kemudahan memang real punya banyak. Pd, Seremban masih lagi dekat, tapi ikut tol la. Dekat dengan Klia,Kl. Tapi rumah sewa dekat sini sedikit mahal. Rata rata 500 ke atas. Kalau bawah 400 rumah flat la.

Jadi macam mana ni? Ada cadangan? Tolong fikirkan pulak la. Gua dah buntu la.

Atau aku harus lari ke hutan, belok ke pantai?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan