setegram

Instagram

4.10.12

MENJADI NELAYAN 2

Brrrr....plup!!

Gua campak mata kail ke dalam air. Tengok macam banyak ikan je dekat area sini. Sebab tadi gua nampak banyak buih2 dekat permukaan air. Hapis Zola kata kalau ada buih tu, ada la ikan. Ikan bernafas katanya.

Memang real. Tak sampai 30 saat, ikan dah makan umpan. Gua dah menggelabah tak tahu nak buat macam mana. Menggagau-gagau.  Tapi nasib baik boleh handle la. Gua bab pancing je la. Bab cabut ikan dari mata kail, Hapis Zola buat.kakaka..

Petang tu memang gila punya pancing. Gua yang tak minat pancing pun boleh jadi khayal. Memang betul la, pancing ni memang melekakan. Bahaya betul  permainan dia ni. Ikan kecik, ikan besar semua gua sapu tanpa peri kemanusiaan. Memancing tak ingat maghrib.

Bila dah lewat petang, kitorang pun called it a day. Cewah..Kebetulan tadi ada bawak plastik nak bungkus ikan. Hasilnya, 2 bungkus plastik sederhana dan 1 bungkus plastik besar gila. Ini dah serupa nelayan dah ni. Real punya. Badan dah bau  ikan dah. Kalau ada satu sifat je lagi, cukup la jadi nelayan sempurna:

Enjin bot.

Keluar dari lombong tu, gua and co  tuju la balik ke hostel. Hapis Zola bonceng Idnef, berada di depan gua. Kami bawak sederhana laju je. Lebih muatan ni. Dekat bakul depan, Letak dekat peha lagi. Dalam hati gua dah niat, sampai dekat pak guard nanti, nak hulur sikit. Untung-untung dia tak membebel bila gua balik lewat lain hari.Kekeke.

Bila sampai satu selekoh dekat bangunan Rtm, dengan tiba-tiba, kami, ahli persatuan nelayan Bota,  dipersembahkan dengan satu acara roadblock dekat situ. Tak pernah umur polis buat roadblock dekat situ, tiba-tiba hari gua nak  pergi pancing ada pulak. Dan-dannn je. Idnef yang memang berazam tak nak ambik lesen sampai tua, tiba-tiba pulak membuat u-turn yang power. Sebenarnya, u-turn yang paling cilake pernah gua tengok dalam hidup gua. Takde nak ambik side ke apa, terus pusing je. Tomok yang menggelabah tak sempat nak brek terlanggar tayar belakang motor Idnef.

Adui.
Malang memang berbau. Bau ikan.

Akibat itu, gua dan Tomok terjatuh. Idnef dan pecut motor patah balik ke Taman berdekatan (Taman Maju). Cilake betul, tinggal je gua dengan Tomok tepi jalan. Dengan ikan dah terabur, plastik koyak. Kaki gua dah kena hempap motor lagi. Baju  Tomok koyak lagi. Kakaka. Aduh malang betul. Ok, untuk gambaran lebih jelas, roadblock tu hanya berjarak tak sampai 50 meter dari gua. Dan gua nampak Polis tu gelakkan kami yang tengah jatuh ni. Kuajaq!

Bila dah dirikan motor tu, ada dilema lain pulak dalam kepala. Nak blah dulu ke, nak kutip ikan. Nak blah ke nak kutip ikan. Nak buang ikan memang sayang gila la. Time tu, baru rasa semangat nelayan tu rupanya ada dalam diri. Last-last, Tomok ambil keputusan pergi lepak mana-mana dulu sementara tunggu roadblock habis. Takkan nak redah. Kau baru je jatuh depan dia, lagi mau hadap roadblock tu ke. Kasi jatuh air muka saja.

Bungkusan plastik ikan tu kami tinggalkan dulu dekat tepi jalan. Kami pergi cool down dekat Rimba Permai. Pekena neslo ais power. Dekat situ ada pekerja muka dia macam Ronaldinho. 30 minit dekat situ, gua rasa roadblock pun dah takde. Kalau ada pun terpaksa la redah jugak. Tapi kali ni lebih steady la sikit. Dah tau nak jawap apa nanti.

Perlahan lahan Tomok bawak motor. Leher dipanjangkan untuk usha roadblock di depan. Clear! Cilakak, rupanya lepas gua blah tadi, roadblock tu close business. Kalau gua lalu masa tu, memang jadi pelanggan terakhir la.

Kami perlahankan motor menghampiri tempat kami letak ikan tadi. Dari jauh sayup-sayup tu, gua macam nampak kelibat dekat plastik ikan tu. Tapi tak berapa jelas sebab gelap. Bila dah dekat dalam 10 meter tu, baru la nampak. Anjing tengah makan ikan! Hoi!! dengan semangat nelayan Bota yang dah meresap ke dalam badan, dengan selamba gua halau anjing tu. Ni kalau hari biasa ni, mampus gua nak dekat anjing tu.

Bagai ternampak malaikat maut datang, berdesup anjing tu pecut balik rumah dia. Gua dengan Tomok sekarang ni dah dalam dilema, lagi sekali. Nak kutip ke tak. Nak kutip ke tak. Karang balik tak bawak hasil kang, hapacerita?

Ah, gua dengan Tomok nekad kutip ikan tu balik masuk dalam plastik. Pejam mata je la. Dalam hati gua dah nekad taknak makan ikan ni. Walau macammana sekali pun.  Tomok pun sama.

*********************************

"peh, sedap betul ikan lombong ni. Banyak pulak tu. Besar-besar lagi" Maidi memuji-muji. Sedap sangat la tu. Masak sendiri, lepas tu puji sendiri.

"makan la, makan. aku tak makan ikan la"

Gua pelawa Maidi sambil usha Tomok. Tomok usha gua balik. Tapi buat-buat pandang tempat lain bila gua tengok dia balik. Cilake betul.

Kalau la diorang tahu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan