setegram

Instagram

11.10.12

SUBUH



Pagi tadi macam biasa gua bangun pukul 6 pagi. Selalunya lepas solat, gua tidur balik dan bangun semula pukul 7 pagi, bersiap dan gerak dari rumah pukul 7.30. Gua memang ambik masa lambat nak bersiap. 20 minit je dalam toilet. Nasib baik gua sorang je dalam rumah tu. Kalau bini gua ada kompem kena bebel.

Tapi pagi tadi, gua tak tidur. Tapi gua duduk sambil terfikir macam mana gua boleh bangun pagi-pagi begini untuk solat, yang masa sekolah dulu gua paling liat nak mampus kalau bab bangun pagi ni, lebih-lebih lagi subuh. Dan gua teringat peristiwa-peristiwa subuh dekat sekolah maahad dulu. Sekolah je maahad, subuh liat gila.

Subuh pada hari minggu adalah subuh yang paling tak best sekali. Sebab kalau hari macam tu, Rengkas, iaitu warden gua akan round satu asrama, check siapa tak bangun subuh. Datang pulak dengan rotan. siapa tak bangun lagi, mendapat la kena sesah. Bila dengar Rengkas datang je, masing-masing kucar-kacir bangun. Yang tak bangun terus bangun, yang tak sempat pakai kain lari pergi menyorok dalam bilik air. Yang nyorok bawah katil pun ada jugak. Bahana.

Pernah sekali tu, Rengkas datang spot check waktu subuh. Semua budak dah standby dah, kecuali sorang budak ni, Joe Sukiman. Joe Sukiman ni adalah seorang budak yang macam sloth. Slow gila apa benda buat. Muka memang malas je. Nasib baik kau sekarang dah jadi orang. FRU lagi. Bila Rengkas ada dekat bilik sebelah je, barulah Joe ni dikejutkan. Menggelupur member. Dia capai songkok, capai kain pelikat..

Ngam-ngam Rengkas masuk, Joe Sukiman dengan muka selebetnya, pakai siap bersongkok dan berkain pelikat, berdiri tepi loker baju. Bila masuk bilik tu, Rengkas terus tuju ke Joe.

"Dah sembahyang dah?"


"Dah Ustaz" Joe jawab dengan mata tertutup dan taik mata penuh.


Peh.
Joe, Joe. Ilmu apa lu pakai sampai Rengkas pun boleh terpedaya ni?


***

Dalam kisah lain pulak, Warden Belia, Bangla pun pernah jugak buat spot check. Tapi kali ni kes dengan Bart Bachik pulak. Masa dia buat spot check tu, Bart Bachik tak sempat nak berpura-pura. Bila Bangla masuk, dia masih terbaring atas katil lagi.

"Awak kenapa tak bangun lagi ni?"

Bangla menunggu jawapan yang konkrit dari Bart Bachik. Kalau salah jawab, memang berbirat kena sesah la.

Dalam keadaan terpaksa, Bart Bachik jawab:


"Sorry Cikgu, saya tak mandi wajib lagi." Dia jawab sambil tunjuk kain yang dah berkerak.Kakaka.

Maahad, Maahad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan