setegram

Instagram

16.8.12

VOLCANO


Minggu lepas gua sempat bershopping raya di Wetex Parade. Masa tu tengah ada sale, gua sambar la kemeja sehelai dua. Dalam pada gua tengah sibuk-sibuk belek baju, tiba-tiba suasana kecoh. Kemudian ada pulak scene kejar mengejar. Pak Guard + Mak Guard = bergabung! mengejar seorang budak, dituduh mencuri baju. Tak sampai dua minit, Pak Guard dan Mak Guard (bergabung!) dah dapat cekup mamat ni. Aje banyak budak ni rembat, semua dia sumbat dalam recycle bag. Dah tu muka toya je kena tangkap. Dah la pakai selipar Nike sama kaler dengan gua pulak tu.

~~~~~~~'",:~~~~~~~~ ( ni tanda konon-kononnya tengah flashback.Lantak la kalau kau tak faham.)

Peristiwa tu mengingatkan gua pada benda yang pernah gua alami, masa gua sekolah dulu. Dulu masa sekolah, budak- budak hostel diberi kelonggaran keluar ke bandar ( disebut 'outing' ) untuk membeli belah (baca: tengok wayang, hisap rokok, main game, berendut). Mesti la ada time kena bagi budak- budak keluar kan. Kalau tak bagi, mau mengamuk macam Mat Selamat karang.

Gua kalau outing, selalunya ke bandar Muar je lah. Tak pun balik rumah kejap makan nasik, ajak kawan-kawan. Tapi ada kadang- kadang time tu jadi gila, gua outing sampai ke Batu Pahat. Perjalanan Muar - Batu Pahat memakan masa 1 jam kalau naik bas Lian Hoe. Tak la lama sangat. tambahan pula ditaja oleh bapak Bedot merangkap konduktor bas.

Summit Parade Cilake!


Ada suatu masa tu, gua, Bedot, Zaki Samid dan Tongkol outing sampai ke Batu Pahat. Tujuan? Mana pernah ada tujuan kalau kami berjalan. Cuci mata je la. Sampai di sana, kami tuju ke Summit Parade (sekarang The Summit). Masa tu Summit Parade tengah top. Semua benda best la ada dekat sana. Sekarang gua masuk dah macam Plaza Kotaraya dah selekeh dia. Setelah tukar baju batik ke t shirt yang lebih semat, (masuk tempat orang kena pandai bawa diri), kami pun berjalan la keluar masuk kedai. Satu, satu kedai gua masuk dan keluar.

Perjalanan gua dan yang lain terhenti di satu kedai bernama Speedy Video tak silap gua. Si Tongkol, anak orang putih ni masuk la ke dalam, nak cari vcd katanya. Gua dan yang lain pun sama la ikut masuk. Gua tengok Tongkol asyik la belek- belek satu vcd tu, tajuk dia tulis dekat situ 'Volcano' lakonan Tommy Lee Jones, si tua MIB tu. Masa tu cerita Volcano baru keluar. Kira gua pun belum tengok lagi. Lepas belek-belek vcd yang lain, kami pun keluar. Bedot dan Zaki Samid dah keluar dulu masa tu. Tiba-tiba:

'Hoi budak, sini kejap!' tauke kedai panggil gua.

Va..va..va..panggil gua 'hoi' je. Gua toleh dia. Lepas tu buat bodoh je jalan.

Tiba-tiba tauke tu tarik beg gua. Cilake, sikit lagi gua nak terjatuh. Tongkol pun bukan nak tolong gua, tengok je. Kemudian dia rampas beg gua, buka zip dan cari sesuatu. Gua pun blur masa tu. Tongkol jangan tanya. Dia memang 25 jam sehari dia punya blur.

'Kau curi CD eh,mana? Ni dah hilang satu ni?' .Tauke tu cekak baju gua sambil tangannya menunjuk pada satu slot rak CD yang kosong. Cilake, tu slot CD Volcano tadi ! Baru tadi gua nampak ada. Apahal pulak gua yang kena ni? Mati-mati gua menafikan gua ada ambil vcd tu, sebab memang gua tak ambik pun. Apa kejadah nak rembat vcd. mana ada vcd player dekat hostel. Baik gua rembat kaset la woi !

Dalam kedai tu jugak tauke tu geledah aku dari beg, membawak ke baju dan seluar. Hati gua memang panas masa tu. Tinggal letup je. Tapi dalam panas- panas tu, cuak jugak kalau kena angkut ke balai. Tongkol pun sama kena geledah. Mata dah berkaca gua tengok. Rilek..rilek.

Tauke tu nampaknya tak puas hati, sebab tak jumpa barang yang dia nak. Dia cuba kaedah lain pulak. Dia slow talk dengan gua. 'Kalau betul awak ada ambik,kasi pulang la. Nanti saya tak report sama guard'. Gua toleh Tongkol, kerutkan muka tanda suruh dia pulangkan. Haha gua buat macam tu sebab gua tak curi. Jadi gua syak Tongkol la yang curi. Giliran Tongkol pulak bersuara :

'Saya tak curi uncle. Bapak saya Polis Hutan. Anak polis mana boleh mencuri.'

Haha.Masa tu fikiran gua melayang dekat Doyok kejap, anak polis yang satu lagi.

Cakap kasar sudah, cakap lembut pun sudah. Tapi tak jalan jugak. Sudahnya tauke tu panggil Pak Guard.Tak berapa lama lepas tu, Pak Guard pun sampai. Dengan tak cakap banyak, dia cekak belakang baju aku bawak ke satu tiang besar, dekat dengan McD tak silap gua. Dekat situ dia bagi satu penumbuk dekat perut gua. Cilakee! Sakit la sial! Bikin malu. Tongkol pulak dapat penyepak sepam. Orang sekeliling semua perati gua, dah macam gua ni perompak jabatan akaun Summit Parade. Kalaulah gua arif pasal civil law masa tu, memang mendapat la brader tu kena saman.

Dah sedap dapat tumbuk gua, dia bawak gua dan Tongkol ke management. Sampai sana gua berjumpa dengan satu pegawai. Gua pun tak tahu siapa dia. Tapi pakai semat la. Rambut pun letak minyak. Masa tu Tauke vcd tu ikut sekali dah. Encik pegawai tu cakap stail Eddie Vader. Suara dia ada serak-serak sikit macam tertelan stokin. Setelah dia tanya itu dan ini , dan gua serta Tongkol menafikan, dia pun tanya soalan lain. Dah boring kot.

'Bapak awak kerja apa?'
'Polis Hutan.' jawab Tongkol.
'Awak tak malu ke bapak awak tu Polis Hutan,awak pulak buat hal dekat sini'
'Takde la malu, bukan saya mencuri pun. Lagipun bapak saya dekat dalam hutan.' Suara dia gua dengar dah tersekat-sekat dah.


+++++++++++++++++++++++++++++

21,22,23 !! turun lagi..!

Gua dan Tongkol dibuli buat pumping 200 kali. Cilake. Berpeluh-peluh gua dalam air-cond tu. Lepas tu kena paksa nyanyi lagu rap KRU mende tah.Cilakak sungguh. Akibat buat loyar buruk waktu tengah serius yang amat, tangan gua dah rasa nak tercabut dah. Ada satu brader tu pulak asyik la main jentik-jentik gelang getah dekat bontot Tongkol, si anak polis hutan, masa kami tengah pumping. Gua tengok, mata Tongkol dah berkaca, berpandangan serius sambil peluh dah menjejeh jejeh buat pumping.

Haha, rilek la Tongkol. Kita dapat balik hostel kan?

............

Sampai di Stesen Bas, Zaki Samid dan Bedot tengah tunggu gua.Tersengih-sengih. Kemudian, Zaki Samid keluarkan sesuatu dari dalam beg dia dan tunjuk pada Tongkol, sebuah VCD bertajuk Volcano, sambil tersenyum. "Aku ambik tadi, aku tengok tadi kau macam nak sangat."

Bedebap!!

++++++++++++++++++++++++++++++

Kami sama-sama pulang naik bas Lian Hoe lewat petang itu, duduk seat asing-asing, dengan Zaki Samid sakit belakang badan akibat kena hentak dengan Tongkol.Apa kejadah la lu rembat vcd. Berdosa woi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan