setegram

Instagram

13.8.12

KISAH KELAPA DAN SAYA

Kelapa,

Semua orang tahu apa benda tu kelapa. Benda alah ni memang banyak gunanya dari akar sampai la ke daun. Keh keh ini gua baca dalam buku teks Alam dan Manusia dulu la. Semua orang  dalam kehidupan  dia mesti pernah terserempak dengan kelapa. Tak kira la dalam bentuk santan ke, kelapa parut ke, air kelapa ke. Macam macam la. Dan gua pun ada memori dengan kelapa ni. Tapi memori pahit la.


Kisah ni masa gua berumur 17 tahun, baru je habis SPM.Soul pun masih rebel taim tu. Gua ada satu orang kawan nama Bart Bachik. Bart Bachik ni duduk tak jauh dari rumah gua. Kawan gua dari kecik ni. Dia ni antara kawan yang banyak melalui macam-macam pancaroba hidup dengan gua la. Mak bapak Bart Bachik ni cikgu. Kira latar belakang keluarga pendidik la ni. Tapi gua perati dia je yang tak berapa terdidik sangat. Bapak dia ni dulu garang jugak gua perati. Tapi sekarang ni bapak dia dah pencen la. Tapi kalau bulan puasa, gua mesti kena hadap bapak dia, sebab nak bayar zakat.

Bart Bachik ni ada satu perangai yang best. Perangai suka cari duit. Cari duit tau, bukan curi duit. Kira dia ni rajin jugak la berniaga zaman-zaman lepas sekolah dulu. Jual ayam,kerja kedai runcit, kerja kilang tilam, jual kerepek, upah bawa van semua dia buat. Paling tak boleh blah jual pokok pinang merah dengan jual kerepek. Yang tu gua cerita lain kali.Ahah, jual mercun pun tak terkecuali.

Masa dulu, Bart Bachik ni boleh la gua kategorikan berakal pendek. Dulu la. Sekarang dah jadi cikgu takkan akal pendek lagi ye dok. Semua benda yang dia kerja dulu ikut dan je. Asal boleh main redah je. Kadang kadang boleh fedap ikut kepala dia ni. Sebab selalunya benda yang dia buat mesti separuh jalan je. Sekali sekala bergaduh jugak. Kah kah.

Satu hari, 1 Ramadhan, Bart Bachik sibuk mengajak gua cari kerja nak buat modal shopping dekat KL (Ki-iL). Cari punya cari, kami terserempak dengan Ali Polis. Gua pun sebenarnya dah tak ingat nama dia. Gua hentam je. Tapi dia memang polis la. Ali Polis ni kalau dalam kampung dia macam Jobstreet la. Nak kerja je cari dia, tahu la dia nak mensajestkan kerja yang sesuai.

Bila dah bertanya tu, Ali Polis mensajeskan kerja sebagai pengangkat kelapa dalam kebun. Kira memang tengah nak pakai orang la tu. Satu hari dia upah rm20. Masa tu rm20 dah kira mewah dah tu. Gua kira-kira kalau sebulan dapat jugak dekat rm 600.00. Banyak tu. Kalu sehari upah rm 20.00, nak pergi Spazzo pun memang lepas dah. Jadi kami pun setuju je la.

.......................

Esok pagi-pagi, Bart Bachik dah terpacak depan rumah gua. Dengan seluar kargo yang ada poket tepi, lengkap berkasut. Bertenggek atas vespa hijau bapak dia. Cap Baseball dilupa jangan. Lepas gua mandi sepam dua, kami pun bersama-sama menuju ke rumah Rahim Tombong. Naik motor la,takkan jalan kaki pulak.

Sampai dekat rumah Rahim Tombong, gua tengok dia tengah sedap sarapan, tengah hentam nasi goreng. Waah, bulan puasa siap ada sarapan pulak. Bini masak pulak tu. Teruk benor ke kerja sampai tak boleh puasa? Gua tengok Bart Bachik ni dah terssengih-sengih. Excited mende sebab tak puasa atau sebab kerja pun gua tak pasti.

Menuju ke kebun , perjalanan memang mencabar. Becak sani sini. Dekat berapa kali jugak motor nak terbalik. Sampai je di sana,nah kau!! Bertimbun kelapa! Memang betul punya banyak. Rahim Tombong, dengan Suria di bibir dan muka kenyang berkata:

"Ni semua kelapa untuk raya nanti,memang banyak sikit. Kerja korang senang je.Korang kumpul kelapa ni dalam kereta sorong, kemudian pindahkan dekat kawasan lapang tu. Nanti lori datang ambik."

Jadi, gua dan Bart Bachik kena incas department  angkat kelapa. Rahim Tombong dan kawan dia pulak incas department kopek kelapa. Taim tu, baru la gua faham apasal Rahim Tombong tu tak puasa. Memang kerja berat nauzubillah. Tapi mana boleh tak puasa, kerja yang palingazab lu dah bagi dekat department gua... Mula-mula gua kumpul sikit je dalam kereta sorong nak. Takut terjatuh, jalan pulak berlecak. Tapi bila lama-lama tengok kelapa tu macam tak menyusut je, Rahim Tombong tu suruh tambah banyak sikit. Bila nak siap kalau angkat sikit-sikit, dia kata. Dalam hati gua dah menyumpah dah. Pinggang pun dah sakit. Peluh jangan cerita la. Dalam seluar dah macam akuarium.

Kalau dah nama remaja masa depan gelap tu, macam tu la perangai. Kerja susah sikit je, ingat mak bapak. Ingat katil empuk, kuih popia sambal dan juga air tebu. Akhirnya setelah 4-5 kali tergolek dekat lecak macam Wipeout, kejar kelapa jatuh dalam semak, kaki terbenam dalam lumpur, waktu tengahari pun tiba. Waktu rehat. Itu jam, gua sama Bart Bachik tak ambik peluang. Kabor dengan Rahim Tombong nak rehat kejap. Tapi, sampai ke sudah tak datang-datang dah. Memang tak tahan beb. Orang macam kami ni patut kerja opis. Apa barang kerja dalam kebun. Kelupas tangan nanti. Setengah hari je upaya anak muda ni. Nasib baik la puasa lagi.Ke tak puasa hah?Gua tak ingat la.

Tapi part yang paling best ialah bila esok paginya, Bart Bachik datang rumah Rahim Tombong, mintak upah kerja setengah hari semalam. Bengang je muka Rahim Tombong gua tengok. Kah Kah, lu memang pandai berniaga la.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan