setegram

Instagram

3.8.12

SPOT CHECK

"Spot check,spot check"

Ajib Jamat,senior gua bersuara dari luar dorm.Gua dan rakan rakan Bilik Neraka (BN) lihat dekat korridor agak kelam kabut sikit.Semua kucar kacir lari bawa baldi,sorok kasut best,sorok kaset bawah tilam,sorok walkman dalam kamus,sorok rokok belakang laci.Radio gedabak tak tahu nak sorok mana. Suasana sibuk berlangsung dalam 2 minit.

Tak lama lepas tu Cikgu Aziz akak Rengkas masuk menghadap.Betul rupanya ada spot check.Benda-benda gini jarang berlaku,melainkan ada la kaki retort (kaki report) yang bagitahu aktiviti dekat hostel ni. Gua memang badi sikit dengan kaki kaki retort ni.

Satu persatu bilik dia geledah.Tapi budak budak semua kool.Barang panas semua disimpan di tempat yang paling terrrrrahsia.Ala,Rengkas ni punya spot check pun ala kadar je. Sekadar memenuhi nafsu dengki kaki retort.Tapi ala-ala kadar pun, BN tetap menjadi perhatian dia.

"Saya dengar budak bilik ni perangai masih sama.Malah ada yang kata hisap rokok pulak" ujar Rengkas.

"Mana ada Cikgu,kitorang semua dah berubah dah" betah Syukur Malek.Syukur Malek ni orangnya berbadan besar.Lebih kurang kesayangan cikgu jugak la dia ni.Tapi nasib malang macam mana,kena masuk BN jugak.

Habis satu bilik dia geledah,mencari bukti rokok atau apa saja yang boleh disabitkan.Tapi seingat gua,dia tak jumpa apa-apa pun.

***

Malam tu,kami lepak dalam bilik lepas balik prep, Syukur Malek open cerita.

"Ko tau mana aku sorok rokok masa Rengkas buat spot check tadi?".

"Mana?"

"Dekat bawah ni." sambil menunjukkan di bawah pelipat dadanya.."Lepas rupanya Dunhill 7"

Cilake,seminggu gua tak berani nak pau rokok dia. Terngiang-ngiang.

*Masa spot check tu, gua tah ke mana.Jadi gua tak saksikan kes ni. Jadi kisah Syukur Malek ni boleh la dianggap Urban Legend.Kalau tukang cerita bohong dekat gua,gua bohong dekat lu orang la*


Kepada Syukur Malek aka Mok,semoga lu cepat sembuh.Cerita ni gua tribute dekat lu. :(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan