setegram

Instagram

6.8.12

KUIH APAM

Bila gua masuk Sekolah Maahad,antara yang masuk sekali adalah Bedot. So, gua lebih kenal Bedot ni la dari budak maahad yang lain.Ye la,masa tu belum jumpa puak lagi. Ke mana pergi pun gua dengan dia je. Hinggakan jadi satu kerja dekat gua pulak nak kejutkan dia bangun pergi sekolah setiap hari, sebab perjalanan gua nak ke toilet tu kena lalu bilik dia dulu.Gua duduk di Bukhari,si pendek ni pulak di Al Kindi/Usamah tak silap gua.

Jadi sebulan dua tu,masa belum ada kawan sangat(selain Doyok la), gua dengan Bedooot jeee laaa.Jadi banyak la program yang dirancang bersama,samada mulia atau kurang mulia.

Ada satu malam tu,malam Sabtu.Malam Sabtu tak ada prep.Budak budak semua duduk dekat bilik tv. Ye la, duduk asrama kan macam tak pernah jumpa tv. Semua berlonggok layan MTV Billboard. (Masa tu MTV Billboard ke udara di TV 2 setiap Sabtu).Yang lain ada ke kantin, koperasi,studi sendiri sendiri dan balik kampung.yang pergi berendut tak kurang juga.

Sebelum tu,menu makan petang hari tu adalah apam. Gua pun tak reti la nak sebut apam apa. Yang warna pelangi-pelangi ada sekali dengan kelapa parut tu. Yang pasti,menu tu bukanlah menu kegemaran budak-budak hostel. Jadi sampai ke malam la apam kaler-kaler tu tersadai dekat kaunter dewan makan.

Dan menjadi kebodohan gua dan Bedot pulak merembat sebesen apam tu bawak ke bilik gua,lantaran dah tak tahu nak buat apa.Mula-mula elok je makan apam tu.Lepas tu dah main baling-baling pulak.Bab menjahanamkan/mensepahkan memanglah kepakaran kami. Sambil baling baling tu,lari lari pulak,panjat katil lompat katil. Kira macam main paint ball lah.Berdentam dentum lantai.


Tiba-tiba..


"Woi!!! apa ni memekak ni!!?"

Itu dia...Warden Belia aka Bangla menjerkah kami berdua.Dengan berkain pelikat pakai baju pagoda,Bangla datang rush bilik Bukhari. (hari tu dah cerita kan, rumah warden bawah bilik gua).

Gua dan Bedot dah terdiam, tak tahu nak buat apa. Memang pasrah je la masa tu.Tunggu taim je nak kena siang.

"Ni apahal ada besen apam dewan makan ni!!?"

"Saya ambil cikgu.Kami lapar tadi.Lagipun kami tengok apam tu takde orang nak makan".Menjawab pulak si pendek ni. Ini menempah kematian namanya.

"Ooh,lapar?Sekarang aku nak tengok kau, dan kau makan apam ni depan aku.Aku tunggu sini. Korang makan sampai habis.Lepas tu kemas balik semua ni"

Memang cilake la,apam ada setengah besen lagi.Mana boleh habis ni. Bagi dekat Syukur Malek pun tak terlayan dia.

Gua dan Bedot pun terkulat kulat la makan apam tak best tu.Dapat la sorang 15 bijik.Memang cilake la. Meruntuhkan hari minggu gua.

***

Rasa nak muntah pulak terkenangkan apam tu bila menulis ni. Cilake la.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan