setegram

Instagram

7.8.12

MENGHADAPI PMR

Jangan iri hati, tapi gua rasa gua ni dilahirkan bijak. Bukan gua cakap, tapi mak gua yang cakap. Gua start baca surat khabar umur 3 tahun. Start sekolah tadika (Taman Sang Kancil Cheras) umur 4 tahun. Umur 6 tahun (Tabika KEMAS Tanjung Agas),bila cikgu suruh baca,gua baca dengan laju lepas tu terus main lego/ berendut.

Bila masuk sekolah rendah, gua rasa gua masih lagi terer,selalu jugak dapat nombor 1,2,3,4,5. Pernah la sekali dapat nombor 30,masa darjah 5.Bapak gua tak tau nak cakap apa dah masa tu. Diam je atas motor masa ambik result gua.Tapi,masuk darjah 6 gua dilantik jadi pengawas. Gua sendiri tak tahu macamana budak nombor 30 boleh jadi pengawas.Gua tak amal rasuah ye. Bab UPSR pulak, gua tergolong dalam kelompok elit,Puan Hashimah kata la.Tapi tak dapat jugak 4A,dapat 3A 1B.(masa tu 4 subjek je dalam UPSR,Menteri Pendidikan belum nyanyuk lagi).

Bila dapat masuk asrama,duduk jauh dengan mak bapak,akal mula menjadi Iblis.Banyak sangat kawan,muka yang sama jumpa siang malam pun susah jugak.Jadi bila masuk sekolah menengah,gua sudah malas belajar.Apatah lagi terlibat dengan beberapa kejahatan. Buli junior la,fly la,rokok la dan sebagainya yang sama je dengan asrama lain dalam Malaysia ni.

Bila gua malas belajar,gua mula perasan kebodohan mula melanda.Belajar apa pun tak masuk.Kepala ingat nak tidur,malam nak buat apa,waktu prep nak main apa,koko bar ada lagi tak dekat koperasi,dan macam macam lagi. Hinggalah nak dekat-dekat PMR: 'Tat ,jom pergi surau,aku tak sedap hati la nak dekat PMR ni',kata Zaki Samid pada gua. Gua lihat ada cahaya keinsafan dalam diri dia. Jadi gua pun ikut insaf la sekali.Takut jugak kalau fail PMR.Apa barang PMR pun dah fail kan.Silap silap kena halau rumah nanti.Jadi gua mula belajar bersama kawan-kawan Iblis yang lain (masa form 3, gua duduk di bilik tahanan a.k.a Bilik Neraka bersama 19 orang yang lain,nanti kita cerita part tu).Lepas main waktu petang je terus masuk bilik buat soalan,peh memang proaktif.Fly-fly dah takde masa tu dah.

Ketakutan makin menjelma bila lagi 2-3 hari nak PMR. Gua,Zaki Samid dan beberapa rakan yang lain,seperti biasa,misi kemanusiaan.Kami bawa pensil,pembaris,pen,pemadam,malah slip perperiksaan ke surau. Dekat sana gua dan dia sembahyang hajat, lepas tu gua bacakan Yassin dekat pensil,pen gua semua tadi.Takut punya pasal.Lepas tu gua berdoa semoga pensil tu akan menghitamkan jawapan yang betul dekat borang OMR.

Bila gua merasakan itu tak cukup power,gua pecah masuk bilik exam di tingkat 3,baca Yassin dekat meja pulak.(Apa,mustahil pecah bilik exam?Kedai aiskrim dekat tanjung boleh pecah,inikan pula bilik exam) Gua berdoa lagi semoga meja itu akan memberi luck pada gua.Mana tahu tengah syok jawab ke,patah pulak.Gua tengok Zaki Samid bukan main khusyuk lagi baca Yassin. Tak pernah gua tengok dia begitu.Memang insaf betullah dia,hari tu.

***

Alhamdulillah, berkat keberkatan baca Yassin,Tuhan makbulkan doa gua dan rakan-rakan. Dapat jugak la gua merasa keputusan yang agak cemerlang.Budak lain pun lebih kurang gua jugak. Tapi Bahasa Arab gua tetap faul. Tapi takpe,gua lari Sekolah Teknik!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan