setegram

Instagram

17.8.12

MERCUN

Bila nak masuk taim-taim raya ni, gua teringat dulu gua dan Bart Bachik pernah jual mercun. Masa tu kami memang jual mercun secara serius. Bukan senang nak dapat bekalan mercun tu. Tak silap gua, kami dapat supply mercun tu dekat Melaka. Beli dekat satu brader yang kerjanya memang full time jual mercun.

Tapi Bart Bachik tetap Bart Bachik. Skill berdipomasi mesti ada. Mercun tu rasanya kami dapat dengan bayar half je. Entah macam mana dia goreng pun gua tak tahu. Bukan anak-anak punya mercun yang dapat ni. Mercun bola, mercun papan, bunga api kucing, mercun das, thunder clap, mercun yang besar macam bateri kereta 25 das pun ada la.

Merata la kami jual mercun. Masa tu kenderaan rasmi kami adalah van bapak Bart Bachik, yang dibuat sewa dekat orang. Kami panggil van A-Team. Van ni punya sejarah memang gila. Hilang-jumpa-hilang van ni je dekat 3 kali. Memang power van ni. Last jumpa dekat balai polis Batu Pahat. Polis dah guna buat beli sayur. Jahanam betul.

Ada satu time tu kami jual la mercun ni dekat Tanjung Emas. Masa tu dekat2 raya dah. Tapi barang agak banyak lagi tak jalan. Jadi Bart Bachik berkira kira untuk buat promosi. Dia kata sebab kurang promosi la kita dapat sale kurang. Kami mengiyakan je la.

Geram punya pasal, dia letak satu mercun bateri 25 das atas van dan bakar. 'Ni kalau gua cakap ni, gerenti orang datang tanya barang lah' ,Bart Bachik berhujah, Dia cakap lagi, kawasan tanjung ni adalah open area.Kalau lu setakat bakar mercun,tak sampai 5 minit je orang dah hurung tanya mercun. Gua layan tak layan, sambil perabiskan mercun mancis dah dekat 3 kotak.

Yang dipanggil si cantik manis,sekali yang datang si badak sumbu.Memang betul la,kalau bakar mercun ni akan tarik perhatian. Bagus, perhatian polis berjaya ditarik.Tak sampai 5 minit,gua dah dengar sayup2 bunyi siren polis. Tak cakap banyak, van A Team terus bungkus,dengan mercun masih meletup atas van.Pintu pun tak sempat tutup.power power.

++++++++++++++++++++

Adik beradik gua kelihatan seronok main bunga api di halaman rumah.Maklumlah,mercun free, hasil dari fed up jual mercun. Sedekah je la.

Kepada brader Melaka yang supply mercun,kami minta mahap la,tak dapek nak bayar lagi half duit mercun tu.Kami dah sedekah kepada yang memerlukan.

Bart Bachik,kaedah lu tu bagus,cuma kurang kena la. tak kena tempat,tak kena timing. customer lain pulak yang datang. Dah la,tak payah jual mercun lagi la. Kita jual barang lain pulak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan