setegram

Instagram

23.8.12

TANAH IMPIAN

Setelah beberapa lama tak bekerja (kerja last adalah angkat kelapa),masing masing dah mula sangap. Yang kalau budak jenis macam Papan, duduk diam satu tahun dekat rumah pun takpe. Cuba kalau kena dekat gua, tak berbuih mulut duduk terperap dekat rumah. Dalam satu malam tu,gua dan Bart Bachik duduk melepak sambil fikir apa benda jenis kerja lagi nak buat ni. Angkat kelapa,jual air kelapa, jual mercun,jual kerepek,jual pokok pinang merah semua dah buat. Dalam duduk melepak tu, datang pulak idea nak try kerja kilang.Entah datang dari mana pulak semangat kilang yang merasuk je dalam tubuh Bart Bachik ni. Tapi macam best jugak rasanya,tak pernah try lagi.Lagipun orang kata kerja kilang ni makwe ramai.Cepat jodoh sampai. Esok pagi,gua dah terpacak di depan sebuah kilang bernama Dreamland,sebuah kilang membuat tilam yang terkemuka di Malaya. Tak jauh pun dari rumah gua. Ye la,kalau nak kerja tu, cari la tempat yang established sikit. Baru gaji tak sangkut.Haha. Kami pun panjat ke HR.Kelihatan sibuk suasana dalam pejabat tu. Tapi yang kerja dalam tu semua semat semat belaka,rambut pun sikat tepi. Air kopi masing masing atas meja,sorang satu. Setelah isi borang lebih kurang,esok kami disuruh masuk kerja.Shift kami pukul 3-11 malam. Hati girang sebab jodoh makin dekat. Esok tengahari dalam pukul 2 macam kebiasaan, Bart Bachik terpacak depan rumah gua, tapi bau ada lain sikit.Lebih wangi dari biasa. Gua syak ni mesti hal nak ngorat makwe ni.Gua senyum nipis. Gua sebagai ajk persatuan pakwe pakwe daerah Muar,mana boleh mengalah. Badan mesti wangi jugak. Hari pertama memang mendebarkan, kerja mana mana pun. Setelah ambil punch card di HR, kami berjalan menuju ke kawasan production. Hati berdebar. Bart Bachik asyik ejas rambut je dari tadi. Sampai di sana, Wah....ramainya.....Bangla dan Indon. Satu ketul makwe pun tak ada. Yang iras-iras makwe pun tak ada jugak. Semua belalai.. apa barang ni.. Gua tengok muka Bart Bachik dah down. Kaki dah kuis kuis tanah.Macam dah malas nak kerja.Macam cilake,makwe takde taknak kerja.Kami pun kuatkan hati jugak la masuk kerja. Dalam kilang tu,ada la satu supervisor, lepas tu ada la pekerja2 mengikut department. Ada yang tukang packing tilam, ada pasang butang dekat tilam, jahit tilam, tidur atas tilam dan sebagainya.Gua dan Bart Bachik ditugaskan menapau aka membungkus kilang.Kira final production la.Tempat kerja paling hujung sekali. Mula mula kerja memang la best. Bukan susah mana pun. Letak kotak dekat setiap bucu tilam,lepas tu sarung dengan plastik. Lepas tu susun dekat tepi,nanti ada forklift ambil. Tapi tilam yang nak dibungkus tu banyak la.Kalau lambat sikit je,dah menimbun tilam queue. Di sana gua berkenalan dengan seorang pekerja senior dalam kilang tu. Nama dia Husin tak silap gua. Dia ni peramah ,tapi jenis orang yang high volume. Suara memang kuat la. Gua muhasabah diri, mungkin sebab duduk dekat kilang lama sangat kot. Dia ni pulak jenis cakap taknak mengalah,jenis taknak jatuh punya la.Tapi tu hal lu la,tak masuk pot.Encik Supervisor pulak gua tak sempat nak berkenalan sebab dia masuk kerja 5 minit, lepas tu hilang 3 jam.Hari2 macam tuh. Husin ni gua perati ada satu tabiat yang pelik sikit. Asal pukul 7 je dia mesti hilang.Pukul 7 tu patut waktu rehat.Tapi dia takde di kantin.Kadang kadang pukul 5 pun dia hilang jugak.Hilang dia pun tak lama.Dalam 10-15 minit la.Bila masuk kerja balik muka berseri seri. Apa kes tah. Satu hari tu gua dan Bart Bachik cuba nak siasat je mana si haram jadah ni pergi menghilang. Ada satu time tu gua terserempak la dengan si Husin ni. Gua perati dia duduk depan gate kilang sambil borak2 dengan guard. Time tu pulak kira time budak kilang lain balik kerja. Bila segerombolan budak kilang lalu depan kilang Dreamland ni,tiba tiba dia keluarkan handphone.. (masa tu zaman handphone paling mahal adalah ericsson T10). Lepas tu gua nampak dia tekan2 dekat handphone tu, lepas tu gua tengok dia cakap kuat kuat, macam bagi order dalam telefon. Macam gaya seolah tengah buat conference ye jugak.Peh,gaya memang bos-bos la.Siap cekak pinggang.Kali lipat sangkut dekat dinding. ++++++++++++++++++++++ 'Kau jangan layan sangat si Husin tu.Dia tu eksyen ada handphone,padahal bateri pun tak ada.Kredit apatah lagi,nak topup pun tak mampu. (masa tu kredit paling murah rm60).' Peh, Husin. Taktikal sungguh cara lu nak mengurat makwe,menggunakan handphone takde bateri.Kang kalau dapat makwe,lepas tu dia nak pinjam telefon nak telefon mak dia macam mana? Hah? Gua tau la kilang kita ni takde makwe.Gua harap lu akan lebih berusaha mengurat dengan cara lain.Pegang kuntuman bunga depan gate contohnya. Tak lama kami kerja di situ,dalam 3 minggu je,sebab kami ada misi penjelajahan Malaya.Itu kita sambung nanti.Dan gua harap Husin telah bertemu jodohnya sekarang ini,dah naik pangkat jadi Manager ke, dan sudah membeli handphone yang canggih, yang ada bateri dan kredit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan