setegram

Instagram

25.8.12

MUSIM NOVEL



Budak-budak Sekolah Maahad ni,gua perati ada satu perangai yang baik: suka membaca. Kat ceruk mana gua jumpa mesti tengah pegang buku, majalah hatta surat cinta. Tapi sesetengah dari mereka lebih suka baca majalah Ujang. Tak pun Alam Perwira. Alam Perwira memang tengah top masa tu. Masa tu Ji Fat kecik lagi, Tengah berkawan dengan Rahib Esa. Kalau buku sekolah ni mereka tolak tepi.

Dekat sekolah dulu, kalau keluar outing, mesti ada seorang dua yang beli majalah. Ujang, Galaxie, komik Hong Kong semua. Yang beli tu sorang, yang beratur nak baca bersusun. Satu blok nak pinjam. Sampai naik hancur majalah tu kena kekah.

Di atas sambutan pada scene pembacaan ni, seorang member gua bernama Koden atau Mr X telah mengambil inisiatif membikin satu novel.Novel cinta-cinta blue punya. Haha. Tajuk novel yang dia bikin tu 'Mawarku', diinspirasikan dari lagu Siti Nurhaliza dan 2 by 2. Masa tu muka Siti Nurhaliza pun sememeh lagi. Tapi suara dia lagi sedap dari sekarang ni. Koden  tulis novel tu atas buku skrap je. Apa semangat yang meresap dalam badan dia ni pun gua tak tahu, sampai boleh datang sun nak tulis novel. Bila dia nak karang novel tu, dia akan duduk sorang- sorang, selalunya masa prep la. Sebenarnya gua syak novel tu dia buat untuk simpanan dia sendiri. Tapi  entah macam mana boleh terkantoi pulak dengan budak ni. Mulut- mula sorang dua baca, lepas tu mula merebak, masing masing nak pinjam.Masak.

Bila dah banyak demand ni, masing-masing kena la beratur. Lepas kau baca, kau pulak. Lepas tu kau, kau dan kau. Yang membaca laju tu ok la, kejap je novel berpindah tangan. Yang jadi masalah tu budak yang baca lembab nak mampus. Baca sikit, simpan. Basuh baju la, pergi main bola la, makan la. Lepas tu novel dia sorok dekat mana tak tahu la. Tapi selalunya bawah tilam. Time tu novel Mawarku ni dah macam emas dah. Semua orang berebut. Boleh buat bergaduh la senang cerita. Kira kalau jual ni, best selling lah. Kira musim tu semua budak sibuk cerita pasal novel tu.

'Kau dah baca yang baru punya tak, Koden dah tulis'
'Woi lepas kau, passing dekat aku. kalau kau bagi orang lain, aku tumbuk nanti.'

Begitulah penangan novel Mawarku.Haha. Mana tak, jalan cerita yang Koden buat memang la best. Ala- ala cerita Budak Setan. Tapi ada selit unsur-unsur erotik sikit.Bukan sikit,banyak jugak kah. Kah kah. Yang membaca tu memang khusyuk la, sampaikan tak pergi sembahyang Isyak.

Senasib dengan  Proton, barang tempatan mesti kena kompelin punya.Ada juga dengar beberapa kompelin yang Koden lambat sambung cerita la, scene erotik sikit sangat la. Baca tak puas la. Yang komen tu pulak brader2 senior. Haha. Berpeluh-peluh la koden ni dak sambung cerita. Dan seingat gua, ada juga 2-3 budak cuba2 nak buat novel, contohnya roommate gua, tapi tak berapa mendapat tempat, sebab jalan cerita urban sangat. Nak buat cerita best ni kena ada watak minah asal dari kampung, jumpa orang kaya, bercinta,bergaduh,bercinta mati sana sini, lepas tu ada scene2 hot sikit.Baru best.


Tapi itu masa indah yang lalu.Gua pun dah lama tak jumpa Koden .Mana dia kerja sekarang pun tak tahu.Entah entah dia dah jadi penulis novel dan guna nama samaran J.K.K.K.K Trolling.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan