setegram

Instagram

18.1.13

SEKOLAH SAYA ADA HANTU (CERPEN BONUS)

"Pernah diceritakan bahawa di belakang asrama sebuah sekolah agama di sini, di sebalik hutan kecil yang agak tebal itu, terdapat sebuah bekas tapak rumah.

Dan menurut orang-orang lama, tapak rumah itu adalah bekas rumah orang kaya pada masa itu, tahun tidak diketahui. Dan dikhabarkan mereka sekeluarga telah berpindah ke tempat lain kerana ada kejadian di rumah itu yang menggangu fikiran mereka."

***

Samsul (bukan nama sebenar) menutup buku sejarah Muar yang dibacanya itu, sambil fikirannya ligat memikirkan tentang hal itu. Sesekali dari atas katilnya, dia melemparkan pandangan ke tapak rumah itu, ya, betul-betul di belakang biliknya. Tapak rumah yang sederhana besar. Lantainya masih elok lagi, cuma berlumut dimamah usia.

Samsul juga pernah mendengar akan peristiwa Datin Zaharah, iaitu anak kepada pasangan kaya itu, yang membunuh diri dengan menggantung diri, di dalam rumah itu. Punca Datin Zaharah membunuh diri tidak pula diketahui.

"Ah, mengarut semua ni. Cakap-cakap orang sahaja." Samsul cuba menyedapkan hati padahal jiwa dah goyang ni.

Pada Samsul, cerita-cerita hantu di asrama ni semuanya rekaan. Tak ada satu pun yang betul. Kalau ada yang betul pun, sudah ditambah-tambah sehingga menjadi tak betul. Banyak sangat di modified sana dan sini, sampaikan budak form 1 yang dengar cerita tu taknak duduk asrama dah. Punyalah seram hantu tu sampai diceritakan ada budak mati. Mana la budak-budak berani nak duduk asrama. Nak kencing pun tahan sampai esok pagi.

"Bullshit Datin Zaharah"  Samsul mencabar sambil bingkas dari katilnya menuju ke dewan makan pekena teh o panas rasa bunga ros.

***

Habis prep malam tu, macam biasa rutin budak asrama: makan biskut, pung pang pung pang dalam bilik, lepas tu tutup lampu,tidur.

Samsul pun seperti rakyat hostel yang biasa, menurut sahaja rutin itu. Tetapi malam itu agak sejuk bagi Samsul. Lalu dia mengenakan selimut menutupi badannya, perkara yang jarang-jarang si setan ni buat.

1.45am

Samsul terjaga dari tidur. Sejuk lain macam malam tu membuatkan dia rasa nak terkencing. Sebagai seorang pemuda yang berani, Samsul tidak mengharapkan bantuan rakan untuk menemankan dirinya ke tandas. Lagipun kalau kejut pun, memang semua buat-buat mampus taknak bangun. Lagi takut menunggu kawan kencing di luar dari yang tengah kencing di dalam tu.

Bangun saja dari katil, mata Samsul sempat menjeling ke bekas tapak rumah Datin Zaharah yang dilimpahi samar-samar cahaya lampu jalan. Masih statik seperti semalam (memang la)

Perjalanan menyusuri koridor yang senyap sunyi menuju ke tandas yang di hujung blok kadangkala boleh datang seram jugak. Cuma sesekali terdengar bunyi dengkur berselang seli.

Terdetik juga di hati Samsul kalau-kalau Datin Zaharah datang menjerkah dari atas tandas semasa beliau tengah kencing. Samada nak baca ayat suci atau nak lari. Sebab dia ada teringat ustaz kata berdosa baca ayat suci dalam tandas. Jauh dalam hatinya, ada juga rasa menyesal sebab membullshitkan Datin Zaharah petang tadi.

Upacara membuang air kecil berlangsung tanpa apa-apa kejadian yang pelik berlaku. Cuma Samsul perasan semasa dia sedang membasuh tangan di sinki dia macam ternampak kelibat benda melintas di belakangnya. Tapi Samsul yakin, itu cuma perasaannya sahaja. Sampai je di bilik, cepat-cepat dia panjat katil dan selubung badannya. Barulah dia rasa lega yang amat bila dah sampai katil.

3.00am

Katil Samsul bergoyang. Goyangan tu telah membangunkan Samsul dari mimpi. Dalam keadaan masih bersawai tu, katilnya bergoyang lagi. 'apa benda la yang Rahim buat dekat bawah ni' getus hati kecilnya.

Samsul menjenguk ke bawah. Dia lihat Rahim tengah mengalami deep sleep. Memang nyenyak betul tidurnya. Kilang air liur dan tahi mata sedang beroperasi. Samsul rasa hairan kenapa katilnya bergoncang. Dia kembali baring. Samsul mengiring ke kiri untuk mendapat position tidur kegemarannya semula. Baru rasa mata nak lelap semula, katilnya bergoyang lagi..

Tapi kali ini Samsul buat tak retiiii aje. Dia dah mula rasa ada benda tak kena ni.

Samsul membatukan dirinya.

Kemudian Samsul terdengar sesuatu. Halus benar bunyinya. Dia cuba menajamkan pendengaran telinganya. Ya, tak salah lagi.!

Samsul terdengar bunyi seperti orang menahan ketawa.

Serta merta peluh berlari-lari memenuhi dahinya. Dadanya berdegup kencang. Dia seakan tak percaya benda begini berlaku kepadanya.

Bunyi orang menahan ketawa itu semakin jelas kedengaran. Samsul tutup mata rapat-rapat.


Kih..kih..kih..
Kih..kih..kih..


Kali ini, bunyi ketawa itu betul-betul berbunyi di depannya. Seperti orang ketawa di depannya.

Serta merta Samsul teringatkan peranan senior Farid : "kalau dengar orang ketawa depan muka kau masa tidur, jangan buka mata"

Samsul panik. Apa yang harus dibuatnya. Nak bukak mata ke tak. Nak bukak ke tak.

Akhirnya Samsul nekad. Perlahan-lahan dia cuba buka mata. Dalam samar-samar cahaya tu, Samsul nampak sebentuk wajah.


Rambutnya berserabut
Mukanya pucat
Matanya sepet
Giginya berlendir

Dan dia sedang ketawa mengadap Samsul.
Dan kukunya ynag hitam kotor sedang cuba menyentuh wajah Samsul.


Selamat bertemu Datin Zaharah, Samsul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan