setegram

Instagram

10.1.13

KELAS BAHASA THAILAND


Masa di UiTM dulu, gua pernah ambil kelas Bahasa Thailand. Benda ni sebenarnya berlaku di luar kerelaan gua. Asalnya gua nak ambil kelas Bahasa Mandarin atau Jepun. Tapi biasala kelas tu kelas hot, kalau lambat penuh la.

Jadi gua dan rakan pun pasrah la memilih kelas Bahasa Thailand sebahagai bahasa ketiga, memandangkan kelas tu memang tak ada orang nak join. Gua pun rasa macam tak ada kepentingan je ambik bahasa thailand ni.

Guru kelas tu seorang perempuan muda. Nama dia Miss Supida Visetrod. Cun macam pelakon Nattasha dalam cerita thailand Suckseed.


Cikgu atau Aajan dalam bahasa thailandnya yang itu macam punya cun membuatkan gua tak sabar nak pergi kelas bahasa, walaupun selalu jugak gua ponteng kelas ni. Orangnya lembut, muka ada senyum saja. Tak pernah marah-marah.

Belajar bahasa Thailand ni, mula-mula kau kena jadi budak tadika balik. Main sambungkan dot dot jadi huruf thailand. Kemudia belajar kenal huruf Thailand. Tak susah. Macam ABC. Kemudia belajar buat ayat. Bahasa Thailand tak macam bahasa ingeris. Taka da past tense. Perkataan dia adalah sebijik-sebiji. Kalau nak translate atau bina ayat pun senang.

Tapi, benda yang paling menakutkan adalah oral test. Kau kena berdialog dengan partner, mengikut situasi yang diberikan di hadapan Aajan Supida. Katar llutut jugak nak speaking Thailand. Perkataan Thailand bergantung pada nada bunyi. kalau lembut maksud lain. Kalau keras maksud lain, walaupun perkataan sama. Tapi fun.

Bila masuk exam bab karangan macam biasalah, memang gua dah hafal dari rumah. Bukak je jertas soalan, gua terus tulis dalam kertas jawapan. Lepas tu gua salin la sikit-sikit soalan dalam kertas tu. Bagi nampak penuh sikit.

Tapi nasib baik la gua lulus dengan gred yang ok. Kalau fail naya jugak kena repeat member dah takde.

Peristiwa gua masuk kelas bahasa Thailand sebenarnya dh buka mata gua tentang Thailand. Orang yang cantik, movie yang best, lagu yang sedap-sedap, pulau yang indah.

Dan yes, Thailand adalah antara destinasi yang gua idamkan.

Betul la orang kata, kalau cikgu berlembut dan sabar, budak yang setan mana pun boleh jadi pandai dan akan ingat sampai mati.

Honest teaching boleh membawa student tu pergi lebih jauh dari apa yang dijangka.




*nasib baik gua tak masuk kelas German. Orang kata susah nak mampos. Bercakap kena ada emosi.







2 ulasan:

  1. wow...saya tak tahu ad kelas bahasa siam kat uitm.. rasa...bestnya kalau dpt amek bahasa ni.. saya pula dulu budak tourism dipaksa ambil mandarin.. hurm.. tapi tak pandai2 pun... urgggg...

    disebabkan dah terjebak dengan thai punya entertainment(since 2010)...makin membuak2 rsa nak belajar bahasa thai ni.. ^^

    ps: untunglah..cikgu cun~~~

    BalasPadam
  2. Sawatdee kha. Thanks for your kind words. I'm so glad that you still remember me and gave you a good impression of Thailand. Have you visit Thailand yet?
    Supida

    BalasPadam