setegram

Instagram

29.1.13

AL ARQAM


Ni gua nak cerita pasal Al Arqam.

Yes, Al Arqam adalah satu badan/persatuan yang di katakan songsang dari ajaran Islam. Sekarang ni bernaung di bawah nama Global Ikhwan. Ada banyak dekat rumah gua ni.

Gua selalu juga perati geng-geng arqam ni. Sebenarnya ini adalah pemerhatian gua yang pertama terhadap geng arqam. Itupun sebab gua berpindah ke sini. Kalau tak memang gua tak tau apa pasal diorang ni. Hanya tahu dari surat khabar je.

Mengikut pengamatan gua, arqam ni sama macam orang lain. Cara berpakaian, cara bual semua macam orang biasa. Tapi yang kita boleh kenal adalah mereka pakai songkok tinggi atau ketayap, sepanjang masa. Belum pernah gua nampak lagi ada yang bukak songkok masa melepak di kedai kopi.

Ada benda yang bagus sebenarnya al arqam ni selain kawen ramai-ramai. Antaranya ialah Al Arqam sangat terer berniaga, celah mana pun ada kedai dia. Kalau nampak kedai nama Ikhwan tu kedai diorang la. Gua rasa diorang ni maju dalam berniaga sebab persatuan dia kuat, modal dia kukuh. dari mana dapat modal? dari berniaga jugak la. Lagi satu puak ni memang terer berniaga di kalangan peniaga kaum lain, dan boleh bersaing pulak. Gua tengok lagi ramai orang cina pekena nasi ayam dekat Mat'am Nur Muhamad dari orang Islam 'pure' sendiri.

Kalau bab bersungguh-sungguh, gua memang bagi dekat geng arqam la. Diorang tak peduli langsung apa yang orang kutuk orang cakap pasal mereka. Just focus. Kalau dia berniaga, memang dia berniaga betul-betul. Kalau 'berdakwah', betul-betul punya berdakwah, masuk hutan naik bot pancung jupa orang asli.

Brotherhood is one thing yang hebat pada mereka. Diorang panggil 'ukwah'. Selalu jugak gua terserempak dengan diorang ni masa nak tapau sarapan. Mereka naik 4 x 4 2-3 bijik kemudian singgah di warung tepi jalan, makan beramai-ramai (songkok tak tanggal). Ramai orang perhati tapi mereka buat deeeek je. Oh lagi satu aku dah jarang jumpa geng arqam pakai purdah. Semua pakai biasa-biasa je.

Self belief. tak payah cerita la. Memang gila-gila dia taat dan percaya kepada Abuya tu. Macam orang Kristian percaya pada Yesus. Macam Islam percaya kepada Allah. Tapi Al Arqam aku rasa lebih kepada taksub (celaka, gua berbau prejudis!).

So, klik arqam ni masih ada benda positif yang kita boleh jadikan contoh. Kalau bab kepercayaan dia tu, tak payah la ikut.

***

Dan pagi semalam, masa gua tengah naik motor nak cari kedai hardware, dengan gua sengaja pakai helmet seteng terbalik, dan pakai seluar pendek gua ter'masuk' dalam majlis orang arqam. Ada perasmian kedai makan baru. mana la gua tahu situ ada orang pasang khemah. Dekat lap pulak tu. Ngam-ngam lepas banting tengok ada ramai orang duduk bawah khemah. Depan diorang ada stage lagi, budak kecik tengah nyanyi nyasyid secara akapella. Gua dengan muka dah 'berg' bawak motor slow-slow depan diorang.

Gua rasa macam ada 300 bijik mata sedang pandang gua naik motor berbogel. Nak tutup muka pun visor dekat belakang (gua pakai helmet terbalik). Ah setan betullah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan