setegram

Instagram

21.1.13

MAIKEL



Kalau siapa duduk dekat asrama, mesti dah biasa dengan kes kecurian kan? Hilang duit, hilang biskut, hilang selipar adalah paling basic sekali. Tapi ini dekat hostel lelaki la. Hostel perempuan gua tak tahu la. Mungkin ok kot.

Jadi, masa gua naik form 2, kami semua dah ingatkan budak form 1 pasal kes-kes ni. Warning pun kami bagi. kalau dapat tangkap siapa yang mencuri, haa memang jadi lauk la. Dalam ramai-ramai budak form 2 tu, ada seorang budak junior ni yang menangkap mata gua. Nama dia apa tah gua lupa. Tapi orang semua panggil dia Maikel. Kenapa Maikel gua taknak bagitahu la, tapi klu dia ada dalam Majalah Ujang. Maikel ni antara junior yang gua ingati sebab  perwatakan dia memang lain sikit. Kalau duduk dekat hostel, dia pakai serban, pergi outing pakai serban, pergi mandi je tak pakai serban. Pawer tak?

Masa tu kalau jumpa orang pakai serban memang gua angkat topi la. Respek betul. Selalu yang pakai serban ni kalau tak Ustaz, mesti brader form 6. Orang yang pakai serban ni bukan calang-calang pada gua. Ilmu mesti tinggi melangit. Kalau tak melangit pun, mesti tinggi dari gua. Cikgu cakap, kita kerna hormat orang yang berilmu.

Satu lagi yang best pasal Maikel ni, dia suka belanja orang makan. Gua memang suka betul bab ni. Maikel ni kalau keluar outing, semua orang tunggu dia balik. Sebab kalau dia balik,, mesti dia tapaukan KFC, air gas botol, biskut. Lepas tu jamu dekat abang-abang senior semua. Amboi seronok betul tiap-tiap minggu dapat makan ayam goreng 11 herba rahsia. Budak-budak senior punya suka dekat Maikel ni sampai dia dapat imuniti la. Takkan kena raging puya. Lesen besar.

Dalam masa yang sama, kes kecurian tetap berlaku di asrama. Budak-budak sampai naik pening barang dalam locker asyik hilang je. Jam la, wallet la, cap la, rokok la. Duit jangan cakap la. Kompem. Sampai dua tiga bijik mangga pasang dekat locker pun masih kena kopak. Hangin..

***

Entah macam mana satu hari, pencuri yang berleluasa dekat hostel gua ni dapat ditangkap. Macam mana dia tangkap pun gua lupa. Tapi yang gua tak percaya tu, antara yang jadi suspek tu ialah Maikel. Apa gila budak pakai serban nak curi barang budak?

Dan entah macam mana jugak la, yang rupanya Maikel ni mengaku dia memang mencuri barang-barang di hostel. Dan dia mengaku yang duit dia beli KFC, biskut bagi gua makan tu adalah duit kitorang sendiri yang selalu hilang tu.

Memang macam cilake rupanya duit yang hilang tu Maikel yang ambik. Dan ayam goreng yang kitorang makan sambil minum air gas botol tu duit sendiri rupanya.Setan.

Serta-merta imuniti Maikel ditarik balik oleh kumpulan Tenno Gelap.

Haa kau faham je la apa jadi lepas tu. Imaginasi sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan