setegram

Instagram

12.1.13

SEKOLAH SAYA ADA HANTU 2


Selesai sudah event perasmian Rakan Muda peringkat Muar hari itu. Malam tu, sekolah Maahad Muar kena jadi huruf 'R'. Ramai la yang terlibat. Dekat 100 orang jugak. Budak hostel budak luar semua join. Antara yang join tu sorang budak luar, Firdaus aka Mok.


Mok ni senior gua. Atas setahun dari gua. Masa tu gua masih form 1. Bila event Rakan Muda tu habis, Mok ni decide la nak stay saja di hostel. Esok pagi baru balik rumah.

Macam yang gua beritahu dulu, gua tinggal di Blok B, bilik tepi sekali satu bilik dengan Doyok. Mok pula menumpang tidur di bilik sebelah. Bilik tu besar sikit dari bilik gua. So, ramai la budak luar menumpang tidur di situ. Tapi yang tak best dekat bilik tu, tingkap dia banyak yang pecah-pecah. Dia punya angker memang satu macam. Hutan belakang hostel jangan ceritalah, macam Amazon.

Bertambah  horror bila Mok kena duduk di katil paling tepi yang takde tingkap tu.

***

Malam tu semua tidur dengan nyenyak sebab penat. Katil gua vibrate akibat Doyok punya dengkur yang power. Tapi hostel yang nyaman tu  tiba-tiba dikejutkan dengan bunyi orang menjerit. Dari bilik sebelah.

MAAAAAK!!!!!!!!

Mok menjerit sekuatnya. Tersedar Doyok dari dengkuran bila dengar jeritan tu. Gua pun sama ikut terperanjat. Satu bilik terjaga la senang cerita.

Kemudian gua dengar dengan jelas bunyi Mok berlari menuruni tangga, kemudian dia merempuh pintu pagar hostel yang memang gated malam-malam.


"Bukak!! Aku nak balik!!"
"Maaak!!"


Gila babi budak ni gamaknya. Gua dan Doyok turun dari katil, tapi tak berani nak keluar dari bilik. Kalau takut-takut macam ni, Doyok apa lagi, time ni la dia nak praktik dia punya surah PAFA.

"Bismillahirrahmanirrahim..."
Terketar-ketar bunyi dia.

Suasana kecoh sekejap. Kemudian gua terdengar suara orang azan. Itu suara senior form six gua, Akram. Risau jugak kalau ada budak yang tak peka, terus bangun ambil air sembahyang, sembahyang subuh pukul 3 pagi.

Apa cerita lepas tu gua tak tahu sebab gua tekup telinga dengan bantal, sampai la tertidur.

***

Esok pagi, gua tengok Mok tu macam biasa je. Macam tak ada apa-apa. Sihat je makan mee hoon. Gua tanya dekat budak bilik sebelah apa cerita Mok malam tadi.

Dengar cerita, masa kejadian pagi tu Mok terbangun dari tidur, nak terkencing. Kemudian dia mengiringkan badan dia mengadap ke tingkap. Kepalang terperanjat  bila dalam samar-samar cahaya tu, Mok lihat ada susuk berbentuk kepala sedang tersangkut di bidai tingkap.


Lidahnya terjelir panjang kira-kira dua jengkal. Matanya merah memandang tepat ke arahnya.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
                              
Sekolah gua panggil hantu tu Hantu Dua Jengkal. Entah siapa yang pergi ukur lidah hantu tu gua pun tak tahu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan