setegram

Instagram

27.11.12

SIRI BERCAKAP DENGAN ABAH 6 (EDISI MALAYSIA-LAOS)




Masa gua kecil dulu, abah gua selalu cakap orang panggil dia Tiger. Orang panggil dia Tiger sebab dia garang atas padang. Masa dia start kerja dengan Bomba di KL, dia dah wakil main bola untuk dua kelab sekaligus. Pasukan Bola kelab Bomba dengan Pasukan Bola Wilayah. Abah gua cakap dalam team KL tu, dia sorang je Melayu, yang lain seeeeemua India. Tapi orang India semua suka dia sebab dia main berani.

Posisi abah gua ni AML aka Wing Kiri. Kawan abah gua kata, kalau abah gua ni dah masuk padang, jaga-jaga la. Dia punya larian memang laju. Abah gua juga pernah kejar player lawan sampai luar padang sebab dia main kasar. Kakakaka. Malu betul Ma gua masa tu. Oh, ya. Masa Abah gua dengan Ma gua berdating dulu, selalu juga Ma gua teman Abah pergi lawan bola. Tapi Ma gua tak main la sekali bola. Dia duduk tepi je. Bagi spirit orang kata.

Kalau gua balik kampung sekali sekala duduk makan semeja, memang gua sengaja up cerita pasal bola. Kejap lagi memang riuh dia cerita pasal bola. Dia kata orang zaman dulu dengan zaman sekarang main bola, main sistem yang sama tapi spirit yang berbeza. Motivasi yang berbeza. 

Orang zaman dulu main bola sebab minat. Abah gua dulu start training pergi jogging pukul 3 petang. Gua ada terfikir jugak abah gua ni tak kerja ke apa jogging pukul 3. Orang zaman dulu, bila dah dapat main bola, barulah senang nak jadi kerani dekat Maybank ke, kerja Kerajaan ke, PKNS ke. Contohnya macam Bro Mokhtar. Kerja dekat PKNS. Bila dapat kerja boleh la bagi anak bini makan. Boleh beli motorsilak bawak anak bini pergi Zoo Negara. Zaman dulu, kalau dapat kerja makan gaji ni, memang senang la nak masuk meminang anak orang. Hidup terjamin orang kata.

Pemain zaman sekarang pulak semuanya professional. Gaji 5-6 ribu tu memang celah gigi. Koman-koman 13-14 ribu. Bila duit dah melimpah-limpah tu, lain pulak gayanya. Lain pulak motivasinya. Kelab negeri sekarang pulak dia punya ganjaran lagi mewah dari ganjaran yang negara bagi. Benda tu dah jadi lumrah dalam bolasepak moden. Tapi diharap bila dah bergaji besar tu, main pun power la. Kalau direnung-renung, belek-belek, sebenarnya bukan pasukan negara lain yang meningkat, tapi pasukan negara kita yang mengundur. Gua rasa laa..


Ah, malas la nak cerita.


Esok Malaysia nak lawan Laos. Hari tu Indon pun seri 2-2 dengan Laos. Gua harap Malaysia dapat kutip mata penuh. Seri pun taknak. Jangan tragedi 14 Oktober 1997 terjadi lagi sudahlah.

Ultras Malaya bukan syarat  untuk menang. Tak join pun takpe. Datanglah ke stadium kalau tiada keuzuran (secara halal atau haram). Duduklah di warung kalau kurang mampu. Kalau dah parok sangat, bukak tv1 kalau takde astro. Cukuplah yakin pada diri sendiri, dan sokonglah ikut cara mana lu nak sokong. Menyokong ni tak perlu lagu khas, lagu menganjing, wajib berdiri ke apa semua. Menyokong hanya perlu ikut tekak lu sendiri. Mana lu nak jerit, lu jerit. Mana nak maki, lu maki. Mana nak lompat, lu lompat. Itulah keghairahan.

Bersoraklah!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan