setegram

Instagram

14.11.12

HAMID JAGA

Dulu ada satu musim, kedai gua didatangi oleh satu brader jaga. nama dia Hamid. Dia boleh tersangkut lepak dekat kedai gua sebab ada satu hari tu dia mintak gua tolong bacakan satu surat. Gua ingat dia ni nak menganjing ke apa. Rupanya dia memang tak tahu membaca. Entah, lepas tu terus melekat pulak dia dekat kedai. Lepas habis shift je dia pergi melepak kedai. 

Sebelah kedai gua adalah kedai motor Ah Meng. Sebelah lagi satu pulak kedai belajar memandu kereta motor. Gua menang hangin satu badan kalau Hamid ni masuk kedai gua tanya stiker Jata Johor nak tampal dekat motor dia. Dekat sepuluh kali dia tanya, sepuluh kali gua jawab takde. Kenapa la dia tak tanya terus kedai motor sebelah yang kompem ada jual. Gua syak dia ni takde kawan ni. 

Ada satu time tu, Hamid Jaga nak beli motor Kriss. Motor second hand. Dia punya gembira eksaited nak beli motor tu sampai hari hari datang kedai gua cerita pasal motor. Gua sibuk ke tak sibuk ke dia tak peduli. Janji dia dapat cerita. Kalau cerita tu pulak siap buat gaya. Kalau dia cerita tengah naik motor balik kampung, siap ada bunyi, senget-senget badan. Customer gua sampai geleng-geleng kepala. Hadoi..

Bila motor dah ada dalam tangan, Hamid Jaga punya kerek menaik. Dia beli spek mata hitam, beli sarung tangan motor, beli baju hujan, beli helmet seteng. Semua tu dia harung bawak masuk kedai nak tunjuk dekat gua. Kalau ikutkan hati memang gua bakar je barang-barang tu.


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Satu hari, motor Hamid Jaga rosak.


Tak senang duduk gua tengok Hamid Jaga malam tu. Kejap bangun kejap duduk. Mulut membebel bebel. Gua cakap rilekla, lu repair motor tu pun dekat sebelah je. Yang nak menggelabah puyuh ni kenapa. Tapi Hamid Jaga degil. Dia nak mengeluh jugak. Last-last gua dan pekerja merangkap adik gua, Mimok, buat bodoh je dekat dia. Letih jugak nak melayan perangai gini.

Mungkin dia tengok gua tak layan dia, dia pun bukak mulut :

"Bang, pinjam motor kejap. aku nak beli rokok la"

Hingat gua nak percaya bagi motor dekat lu. Gua suruh Mimok bawak dia pergi beli rokok dekat kedai tepi jalan besar. Diorang pun bergerakla..

5 minit..
10 minit..
15 minit..

Mimok balik.
"Apahal lambat sangat? Ramai orang la tadi"

"Cilake punya Hamid. Dia suruh aku tunggu deat motor. Dia pergi masuk kedai beli rokok kejap. Jenuh aku tunggu. Rupanya dia pergi berborak dengan kawan jaga dia dekat situ. Mampos la , aku tinggal je dia. Pandai la balik jalan kaki." Marah benor Mimok.

Kakaka. Pandai-pandai  la kau Hamid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan