setegram

Instagram

14.11.12

CENTRE OF ATTRACTION

Hari tu cuaca sedap-sedap buah.


Orang kurang datang ke kedai gua hari tu. Gua rilek-rilek main internet dekat laptop gua. Kemudian ada satu brader masuk kedai gua. Kucar-kacir gua persiapkan diri mental dan fizikal. Mana tahu dia nak fotostat ke. Jangan fotostat buku STPM dah la. Gua memang benci sebab tebal sangat.

Dia masuk kemudian terpusing-pusing dalam kedai gua. Macam mencari sesuatu.

"Cari apa bang" gua tanya penuh sopan, buat muka paling madu sekali.
"Eh, takde. Saja tengok-tengok. Kedai baru ke?"

"Baru jugak la, baru setahun."
"Oh ye ke? Tak perasan pulak saya. Ramai orang datang sini?"

"Ikut musim la bang. Kalau musim nak exam, ramai la yang fotostat, print, beli buku semua. Cuti sekolah ni  slow la sikit."

"Tak boleh macam tu, sepatutnya kalau cuti ke tak cuti ke kena masyuk.."

Gua sengih je.

"Saya ada kedai Cendol di Bakri. Yang ada tulis Cendol 1 Malaysia tu. Perasan tak kedai tepi jalan? Awak tengok ramai tak orang?"

Gua belum sempat jawab..

"Ha..ramai kan?Sebab apa, sebab saya guna Centre Of Attraction."

"Wah, apa benda tu? Macam menarik je." Gua dah mula nak melayan kepala brader tu sebab gua tengok dia ni melebih pulak. Padahal gua dah mula menyampah dah ni.

"Haa.bak sini kertas."

Gua bagi kertas dan pensil.

Brader tu pun menerangkan la di atas kertas tu macam mana Centre Of Attraction. Bersungguh-sungguh dia terangkan. Gua pun angguk-angguk kepala ikut rentak pensil dia. Dalam kepala gua teringat balik yang kedai dia tu nak nampak bukak satu hari pun susah.

"Ha..macam ni la yang dinamakan Centre Of Attraction. Baru kedai awak boleh maju."

Gua sengih je. 
"Ok la abang nak balik dulu. Cuaca mendung pulak hari ni. Nampaknya tak bukak lagi kedai abang."

Gua senyum je sampai dia keluar dari kedai. Cuaca takde la mendung mana. Kalu betul-betul, boleh je bukak kedai cendol tu. Centre Of Attraction habis!



+++++++++++++++++++++++++++++++

Sebenarnya dalam seminggu ada la 4-5 kali gua lalu kedai dia, sebab gua nak pergi beli barang kedai di Pesta. Dan sebenarnya hanya 2 kali je gua nampak brader Centre Of Attraction tu bukak kedai.

Sebulan lepas tu, kedai dia dah tutup dah. Tak bukak-bukak lagi. Yang tinggal hanya signboard Cendol 1 Malaysia. Dah centre kot attraction dia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan