setegram

Instagram

21.11.12

ROTI CANAI


Ok, gua akan buat cerita ni ringkas dan padat. 

Masa gua lepas spm, hidup memang agak liar sikit. Baru dapat lesen keluar malam (secara rasmi). Setiap hari, lepas maghrib je, dah siap-siap sarung jeans pakai perfume. Badan dah gelisah semacam nak pergi melepak. Sikit-sikit tengok jam,sikit-sikit tengok telefon. Lidah dah terkelat kelat nak minum teh macam rumah takde air. Amende la.

Ada satu time tu,gua dan rakan lepak di satu kedai makan. Ada jual roti canai di situ. Kedai dekat situ dia punya sibuk memang boleh tahan. Jadi nak ambil order tu memang agak lambat la sikit.Kalau orang biasa makan dekat situ memang fahamlah sibuk dan lambat dia. Tapi sedap punya pasal, kedai tu tetap penuh.

Sedang gua lepak-lepak tu, ada satu brader rambut pacak kolar tegak datang bersama kawan dia,parking depan table gua. Brader gua tak pernah nampak ni. first time datang ke apa. Gua tengok mamat tu gelisah semacam bila pelayan tak ambil order. Mulut dah mengomel ngomel. Kawan dia pun sama 

Cuutt! Cuutt! Cuutt! 
Brader tu 'suit'. Tau tak suit macam mana? Cuba buat.

Bukan main kuat lagi dia 'suit'. Pelayan kedai tu gua nampak 2-3 kali jugak angkat tangan tanda tunggu sebentar. Tapi brader tu 'suit' jugak. Jenis tak faham bahasa. Lepas 4-5 kali dia buat macam tu, ada satu pelayan lain pulak datang. Muka ketat gila. 

'Makan apa bang' tanya pelayan tu. 
'Kau apahal lembab sangat kedai ni. nak niaga ke tak? dah, bagi aku nak minum teh air. Makan,bagi aku roti bom' 

Bengang akibat di sound macam tu kot, pelayan tu counter attack: 

Bang, dekat sini roti bom tak ada, tapi kalau abang nak periuk api ada banyak dekat belakang!

Kakaka!! 

Memang pecah perut gua dan budak-budak ni ketawa. Brader rambut pacak kolar tegak tu tersengih sengih macam kerang kena salai. Roti bom ke mana,teh ais ke mana.

Tu la, lain kali masuk tempat orang, bagi salam.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan