setegram

Instagram

9.11.12

MACAM MANA NAK SURVIVE DI HUTAN BATU (PART 1)




"Dulu kau duduk Bota boleh la survive. Duduk dekat hostel.Makan tanggung. Takde transport takpe. Semua senang"

……

Ok, member gua yang belajar di Shah Alam cakap macam tu dekat gua. Masa tu gua masih diploma di Bota. Memang senang banyak pun. Takat duit ada 10 ringgit dalam wallet rilek lagi. Makan safe lagi. Boleh pergi Ipoh pulak.

Bila masuk degree, gua dapat dekat Shah Alam pulak. Terus gua teringat cakap-cakap member gua masa tu. Tapi nasib baik la gua berjaya juga menyevaivkan diri gua. 

Dan dekat sini gua nak bagi beberapa tips untuk survive dekat bandar yang tak berapa bandar, Shah Alam. Semua ni adalah berdasarkan pengalaman gua dan rakan-rakan sendiri. Mana tau kan ada student-student yang lepas ni kena duduk Shah Alam ke, boleh la baca-baca dulu sebelum ambik keputusan nak sambung belajar ke nak berenti.

______________________________________________

SHAH ALAM ITSELF:

Bandar yang penuh dengan student. Pusing kiri student. Pusing kanan student. Lepak mamak semua student. Lepak kopitiam student. Kerja pizza semua student. GRO student. Bila cuti sem je, jadi bandar mati. Jalan lengang. Ada la nampak dua tiga kerat student yang derhaka taknak balik kampung (samada budak Sabah/Sarawak atau memang taknak balik, macam gua).

Bandar sebelah dia adalah Klang. Betul-betul sebelah.Shah Alam takde wayang. nak tengok kena pergi Bukit Raja,Kalau pandai explore boleh jumpa banyak tempat makan yang murah dan sedap. Hal bukak peta baru ni kena tanya member gua, Toyol. Dia memang hafal betul semua jalan cilok. Dia pernah jadi GPS gua dulu. Gua letak dekat dashboard kereta. Kakaka.Bandar sebelah lagi sikit adalah Petaling Jaya. Pernah jadi pusat jamming gua (gua jamming di rumah Mokhtar Seven Collar T Shirt). Makan DI PJ pun boleh tahan sedap, tapi harga ada up sikit la.

Ada masjid besar gila.Takkan tak kenal kot. Shopping komplek pun ada banyak dekat sini. Dari yang canggih kepada yang macam hapa macam PKNS tu. Pejabat kerajaan pun banyak dekat sini.

Jangan risau kalau sesat di Shah Alam. Beri masa pada diri selama 3 hari waktu bekerja untuk belajar jalan di Shah Alam ni. Senang nak mampos. Kalau tengok dari atas awan, semua jalan di Shah Alam macam grid system. Semua akan berhubung dengan roundabout je. Kalau sesat, patah balik. Lagipun signboard insyaallah membantu.


Ok sekarang gua nak cerita macam mana nak survive dari pengalaman gua lah.


*DISCLAIMER : Ini semua adalah berdasarkan pengalaman pada tahun 2004-2006. Jangan ambil bulat-bulat, terutamanya pasal harga. Wah serius..


RUMAH SEWA
Rumah sewa dekat shah alam ni memang gila babeng mahal lah. Tempat student, mana-mana memang macam tu la. Masa zaman gua dulu (2005) Seksyen 7, rumah flat yang sesak gila tu, tingkat paling atas sekali pun dah 700.00. Ok, seksyen 7 adalah kejiranan yang paling dekat sekali dengan gate belakang Uitm. Sebab tu mahal. Orang ramai dekat situ ya rabbi. Parking kereta di situ adalah secara double parking. Sila jangan tarik handbrake kereta bila parking, kalau taknak kereta kena calar.Atau ada sampah atas bumbung kereta.

Gua dan rakan-rakan tinggal di Padang Jawa, satu lagi pertempatan yang dekat dengan Uitm. Menghala ke Klang. Kawasan dekat situ macam kampung sikit la. Macam Brooklyn orang kata. Sewa dekat sini pun mahal la jugak. Tapi murah sikit je la dari seksyen-seksyen lain.

Gua menyewa satu rumah dua tingkat. Dekat situ gua duduk 13 orang ramai-ramai, sebab sewa dia 1300.00. Jadi semua tidur berdiri.Haha. takde la. Boleh tidur macam biasa. Tapi dah duduk ramai ramai, sesak la nafas.

Kemudian semester berikutnya, gua pindah ke Apartment Puteri, sebelah je dengan rumah sewa lama gua. Tingkat 3. Sewa di situ hanya 600.00. Duduk 6/7 orang. Ok la sikit dari rumah lama. Jiran gua masa tu adalah Kamarudin Mape, pembaca berita Buletin Utama. Macam best pulak bila petang nampak dia dekat rumah, malam nampak dia dekat tv. Kalau petang dia muka macam taik je, maknanya malam nanti memang banyak la silap dia baca dekat berita.

Tempat lain pun ada macam member gua menyewa di Bukit Raja. Apartment siap ada swimming pool lagi. Sewa 700 jugak gua rasa. Tapi jauh sikit la. Kena tempuh jam lagi. Ataupun bayar tol.

KEMUDAHAN RUNCIT
Kedai apa kau nak, Kedai India, Kedai Cina, Kedai Aceh, Melayu semua ada dekat sini. 7E bersepah sepah. Kalau ke seksyen 13, ada giant, tesco extra. Bila masuk bulan Ramadhan, ada Bazar Ramadhan dekat stadium tu besar ya rabbi. Boleh batal pose gamaknya kalau round semua. Program Ketuk-ketuk Ramadhan, Krew TV3 semua shot dekat sini. Tapi pada gua, kedai aceh dekat Padang Jawa paling power. Buka 24 jam. Tak payah 7E. mahal.

MAKAN
Mamak adalah banyak gila di Shah Alam. Sebelah-sebelah je. Semua ada skrin besar. Bila hujung minggu, dah macam stadium. Sampai takde seat. Seksyen 2 dekat tasik pulak ada Kedai Kopi yang kopi dia RM 1 sahaja (2005). Seksyen 3 pula ada gerai sementara yang terletak depan kedai akuarium (tak tahu sekarang ada ke tak). Kedai paling depan ada jual Nasi Goreng Student (Ala-ala Nasi Goreng USA). RM 3 je gua rasa. Tapi kena buat gaya student la baru dapat murah. ABC dekat situ memang superb. Kalu di Padang jawa, sila makan di Kedai Wak Bakri. Nasi campur dia murah dan sedap gila. Ok mengaku je la, masakan Indonesia memang sedap. Bila waktu malam, ada Burger Kulaan depan Apartment. Sebelah dia ada Kedai Nasi Ayam. Gua panggil Kedai Abang Belang. Sebab dia pakai baju belang yang sama tiap-tiap hari. Tapi nasi goring ayam dia memang superb. Hari Selasa ada pasar malam kecil di hujung jalan Padang Jawa. Yong Tau Foo for the win!

Kalu rajin jalan lagi, boleh jumpa Nasi Telur Berlada di Klang. Kampung apa tak ingat pulak gua. Sedap gila. Bulan puasa selalu dia masuk Bazar dekat Seksyen 17.

Kedai Nasi Ayam Pak Mal di SS11 dilupa jangan.


BERSAMBUNG

Tiada ulasan:

Catat Ulasan