setegram

Instagram

2.11.12

GENTLEMAN


Muka cikgu kassim vespa merah betul masa tu. Sebijik-sebijik muka budak-budak ditenungnya. Budak kejap 5 Mawar semua menikus. Masing-masing kepala tunduk memandang bumi. Yang buat salah tu, lagi la. Rasa nak tercirit kot.
Hari tu angry level cikgu kassim vespa naik sampai 80000hp mengikut bacaan radar aku. Manakan tidak, ramai yang tak siapkan kerja sekolah dalam buku intergrasi. Padahal kerja rumah tu dah di bagi tempoh seminggu untuk disiapkan. Tahulah kalau brader vespa ni dah naik hantu, kalau yang pakai songkok tu selamba je dia tepuk sampai terbenam dalam kepala.
Yang budak perempuan pun tak terlepas, kalau salah kompom kena cubit dia yang trademark tu : dia akan cubit halus yang sakit gila sambil dia putar kulit kau, sambil genyeh-genyeh.
*
Peh, siak la. Menulis ni pun dah terasa ngilu membayangkan sakit dia.
Macam-macam alasan gua dengar. Buku Integrasi dah siap tapi tertinggal la. Kena jaga adik sakit la. Dah siap tapi lupa nak bawak paling banyak aku dengar. Mati-mati semua taknak mengaku kalau tak siap.
Semua budak diperintahkan berdiri di atas meja. Dengan muka ketat, semua la kena naik. Kemudian cikgu kassim vespa offer :
"ok, macam ni la. Kalau kamu semua betul betul gentleman, siapa yang tak siap tu mengaku sajalah.saya tak marah dah."
Suasana senyap.
"takde?"
Tiba-tiba hati aku yang sah-sah tak buat soalan integrasi tu rasa inilah masa untuk jadi hero. Aku angkat tangan:
"cikgu, saya mengaku memang saya tak buat kerja rumah tu cikgu"
Cikgu kassim vespa pandang tepat pada aku. Lama juga dia tenung aku. Kemudian dia panggil aku turun dari atas meja.
"saya berbangga dengan adib ni. Inilah contoh budak yang gentleman"
Beberapa muka memandang cebik pada aku. Kakaka. Lantak la.
"Adib, kenapa kau tak buat kerja rumah tu? Tak buat langsung ke?"
"Memang tak buat langsung,cikgu. Saya sibuk bermain dengan budak depan rumah saya. Dia baru beli bola baru."
Tersengih sengih aku jawab. Yakin betul aku jawab. Ye la, gentleman kan.

Zaappp!!
Cikgu kassim vespa bagi dekat aku satu cubitan maut dia dekat perut aku. Peh! Dia punya sakit tu, kalau suruh aku pilih cara mati, aku lebih rela mati dalam bilik gas beracun dari mengadap cubit dia.
Mata berkaca.
Kaki tertonjet.
Roma berdiri.
Kalau aku perangai macam budak sekolah sekarang, mau pecah kepala cikgu ni. Paling kurang pun cover vespa dia yang pecah.
Tapi aku cepat sedar, kalau buat macam tu alamatnya hidup aku akan end up di Henry Gurney, dok menganyam bakul rotan ditemani warden penjara.
Jadi aku tadah je la.


+++++++++++++++++
Sumpah lepas tu kalau ada buat salah dengan cikgu kassim vespa aku takkan mengaku punya la.

Gentleman konon. Gentel la!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan