setegram

Instagram

4.9.13

PERIHAL NESCAFE


Siapa yang tidak gemar akan Nescafe? 

Sejenis kopi segera yang memerlukan kajian selama tujuh tahun oleh pakar kopi, Max Morgenthaler dan kumpulannya. Juga sejenis kopi segera yang terhasil daripada cabaran pihak kerajaan Brazil kepada syarikat Nestle. Semenjak diperkenalkan oleh Nestle di Switzerland pada 1 April 1938, namanya terus melekat di kepala para penggemar kopi yang cerewet. Aromanya telah bertebaran ke sekeliling dunia dengan gahnya.

Minuman yang 'trending' di seluruh dunia ini juga pernah menjadi minuman rasmi para pejuang negara Amerika semasa perang dunia ke-2 dan anak-anak muda yang menjadi pejuang muzik rock n roll pada tahun 50-an.

Di Malaysia sedikit masa dahulu, Nescafe juga dikatakan lambang status dan darjat. Rumah orang yang memiliki Nescafe dilihat lebih berkemampuan pendapatannya daripada rumah orang yang hanya ada kopi cap kapal selam, atau cap ikan sebelah. Pergerakan ekonomi negara juga banyak bergantung kepada Nescafe. Para-para Menteri dan Professor mesti terasa malas nak buat kerja kalau tak pekena secawan Nescafe di awal hari. 

Tetapi itu dahulu. Sekarang tidak lagi. Semua rumah di Malaya dengan mudah boleh memilikinya. Apatah lagi di pantri-pantri pejabat kerajaan dan swasta.

Dan sebentar tadi, semasa aku sedang enak menghirup Nescafe di hadapan komputer meja pejabat aku, terbang seekor lipas yang entah dari mana datangnya. Turun dari langit barangkali. Aku yang terperanjat telah menumpahkan Nescafe O panas kaw-kaw ke atas seluar kerjaku. Tepat-tepat di bahagian zip.

Menitik air mata bila mengenangkan nasib hari ini.Harap-harap masih berfungsi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan