setegram

Instagram

30.9.13

GIG DI MUAR

Teringat sekitar 1999, pada suatu hari Sabtu, gua dan rakan segig, Cipan menghadiri satu gig yang diadakan di lounge Hotel Pelangi, Muar. Waktu itu, untuk mengorganize sesuatu gig, agak sukar. Bilangan gig yang diadakan di bandar seperti Muar pula hanya boleh dikira dengan sebelah tangan, dua belah tangan kalau nasib baik.

Jadi, apabila satu-satu gig itu dianjurkan, responnya sangat tinggi. Berbondong-bondong budak-budak sekolah rata-rata berumur 15-17 tahun mengunjungi gig tersebut. Ini adalah pertama kali gua menghadiri gig yang diadakan di lounge hotel. Entah organizer mana yang kaya boleh tempah di sini. Selalu aku pergi di kelab-kelab malam yang dah nak bankrap je.

Menaiki lif ke tingkat tujuh dengan budak-budak bergaya rambut punk dan steel toe, memang terasa peliknya memandangkan lif tersebut selalunya dimonopoli oleh pakcik-pakcik berbaju batik.

2.00 petang gua sudah terpacak di hadapan pintu lounge. Besar nak mampus dewannya. Buat pogo / mosh memang puas gila. Gig kali ini menghimpunkan band-band Hardcore dan Skinhead dari Muar dan sekitarnya. Memang gamat. Dengan rm20, kalu boleh melepasi dewan tersebut disertai dengan 1 soft drink. Bila fikir balik, mahal juga gig dulu-dulu ni. Sekarang rm10 boleh masuk sekaum rasanya.

Band demi band membuat persembahan, badan gua pun dah naik berlengas berpogo dengan umat lain. Hinggalah tiba lagu kegemaran aku waktu itu, mungkin juga lagu kegemaran orang lain juga waktu itu:

"This song is called Monkey Man!!"



Satu dewan bersorak macam nak runtuh. Dengan penuh gaya, pemain gitar melantunkan irama ska kegilaan aku. Semua berpakat berpogo dan buat tarian gaya orang portugis. Kah kah kah.

Tak sampai satu minit, keadaan menjadi kecoh tiba-tiba. Beberapa anggota polis masuk ke dalam dewan dan mengarahkan kami semua beredar serta-merta. Di lobi pula, gua lihat ada satu trak polis sedang menunggu. Ap jadah semua ni. Bukan ada buat salah pun. Masuk pun berbayar ni.

Gig itu habis begitu sahaja, apabila abang polis mula bersuara menggunakan hailer. Gua syak ini mesti ada penyewa hotel yang buat report ni. Sejak itu, gua memang tak percaya gig di hotel-hotel ni. Gig dekat dewan Tamil lagi aman. Haram tak ada orang kacau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan