setegram

Instagram

27.9.13

RAKAN DARI LAHAD DATU

Lepas 2-3 hari gua fikir, baru teringat yang dulu gua ada kawan yang berasal dari Lahad Datu, Sabah. Mereka adalah dua beradik yang berpindah mengikut bapa dia kerja apa entah, berpindah ke Johor. Dua-dua masuk satu kelas dengan gua masa tingkatan tiga dulu. Seorang nama  Hafiz. Seorang lagi Hanafi.

Secara teknikalnya mereka ni bukanlah kembar. Tapi seorang lahir awal tahun, seorang lagi hujung tahun. Muka pun masing-masing berbeza. Kadang-kadang gua kagum jugak dekat mak bapak diorang ni. Gigih betul.

Masa hari pertama dia masuk sekolah, semua budak pandang pelik. Sebab bila dia bukak mulut je, memang cakap bahasa Sabah pekat. Kelakar pun ada. Sebab itulah pertama kali gua berkomunikasi dengan orang Malaysia Timur. Oleh sebab kepekatan berbahasa, kitorang pun cadang nak bagi nama yang sesuai mengikut semangat kenegerian.

Setelah bincang lebih kurang, kami pun berpakat nak memberi nickname 'Ketuak'. Satu Ketuak Abang, satu Ketuak Adik. Mula-mula diorang macam marah jugak. Tapi lama-lama diorang redha je la. Gua rasa pun lebih baik la diorang redha je. Ok apa Ketuak.


***


Selepas 2 hari The Ketuak's berada di sekolah, gua perati Ketuak Adik ni lain macam  sikit. Pelik jugak bila dia macam tak tahu apa benda pun. Padahal dah tingkatan 3 ni. Tahun Pmr. Jangan buat gila.

Jadi masa satu period tu, Cikgu masuk ke kelas lewat. Jadi gua dan konco pergi la bermesra-mesra dengan Ketuak adik. Dalam kesempatan tu gua pun tanya la apasal beg sekolah dia ringan semacam. Orang lain macam-macam tanggungjawab ada dalam beg. Tapi beg sekolah dia bukan main nipis lagi.

Ketuak Adik hulur beg dia dekat gua. Gua pun selak la beg sekolah dia. Mengucap panjang gua bila tak ada satu buku teks pun.

Yang ada adalah kereta mainan Tamiya 2-3 bijik.

Gua tak tahu la apa kerajaan Sulu buat dekat diorang sampaikan dah tingkatan 3 masih bawak Tamiya. Macamana la rupa manifesto diorang sehingga  terbentuk seorang pemuda Tamiya.


p/s Nota Tamiya

*Ketuak Abang sekarang dah berjaya membuka kedai welding di dan mencari nafkah di Muar.
*Ketuak Adik, pemuda Tamiya last gua dengar dah jadi jurutera di sebuah syarikat perkapalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan