setegram

Instagram

21.9.13

CINTA AYAM GORENG


Benda ni jadi masa gua kecil dulu. Masa gua masih menetap di Berek Balai Bomba Jalan Hang Tuah. Masa tu entah apa angin, Ma dengan Abah gua, dia ajak pergi makan dekat KFC. Cemas juga dibuatnya sebab itulah pertama kali gua ke kedai ayam goreng. Selalu Abah gua bawak gua pergi makan di Sate House je dulu. Ingat tak dulu ada Sate House dekat KL? Sekarang dah bangkrap kot.

Bila sampai je dekat kedai ayam goreng tu, gua jadi teruja pulak tengok bangunan merah putih tu. Besar jugar. Ada gambar orang tua pulak dekat luar. Ma gua pimpin tangan gua keluar dari kereta. Gua gangster, mana main turun kereta sopan-sopan ni. Gua lompat je.

Masuk ke dalam KFC memang mengujakan. Bau ayam goreng memang semerbak. Gua hirup udara dalam tu cukup-cukup. Peh. Sedapnya. Lepas tu baru gua ikut Ma gua beratur nak order makanan.

Makwe sebelah gua ni pelik-pelik pulak ketawa tengok-tengok gua. Lepas tu cakap sesuatu dekat mak dia. Apahal lu. Lu oun tak pernah datang kedai ayam goreng ke? Hati gua jadi panas, gua mengadu dekat Ma gua.

"Ma,Ma. ada budak sebelah kita ni gelak-gelakkan Adib Ma"

Ma gua pandang gua, gosok kepala sambil senyum ke gua. Kemudian tiba-tiba dia pulak buat muka terperanjat.

"Hey, mana selipar?" Ma gua separuh menjerit.

Gua keliru.


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nom!Nom!Nom!

Ma gua makan ayam goreng dengan muka sedikit geram. mata tak lepas pandang gua. Abah gua pulak gelak-gelakkan gua. Gua ni pulak tak berani nak angkat muka.

Mana la gua tahu masuk KFC ni kena pakai selipar. Ingatkan macam dekat rumah. Jadi gua tinggal la selipar dekat depan pintu masuk tadi.

Tapi bila fikir balik, memang bersopan sungguh betul gua masa tu. nasib baik tak makan bersila atas lantai macam pendekar.

Semenjak itu, percintaan gua dan kedai ayam goreng pun bercambah.

2 ulasan: