setegram

Instagram

18.9.13

TIGA HURUF

Cerita ini memang betul-betul sadis. Aku ni kadang-kadang bila terfikir tu, rasa bersalah memang datang menyinggah. Sebetulnya, bukan aku seorang saja yang rasa begitu. Tapi satu batch aku pun sama. Kisahnya begini :

Dalam batch aku ada seorang budak bernama Airil Izwan. Kami panggil dia Cas. Dalam bahasa sekolah aku, 'cas' tu maknanya tunjuk hensem. Haha. Dalam masa yang sama, sekolah aku juga ada kelibat senior bernama Airil Hod. Kami panggil Abang Airil la. Brader Airil Hod ni memang keturunan orang baik-baik. Pendiam, orangnya tangkas, tak banyak cakap dan suka bersukan.

Dah jadi kebiasaan pada kami bila mencampur-adukkan nama orang supaya nampak kelakar. Contohnya Yusmaredza dan Wirza Feldi, kami cantumkan jadi Yusmaredzawirzafeldibinnawir. Syukor Malek memang suka buat benda macam ni.

Dan aku pun tak pasti siapa sebenarnya yang mula-mula memanggil 'Cas' bertukar menjadi 'Hod'. Benda tu jadi macam tiba-tiba je. Panggil Airil Izwan 'Hud'. Sikit-sikit 'Hud'. Mula-mula benda ni hanya disebut di kalangan kami saja. Bila dah asyik panggil benda sama 1-2 bulan, benda ni dah jadi kebiasaan, sampaikan budak tingkatan 2 pun panggil Cas tu Abang Hod. Haru!

Lama kelamaan, kes ni dapat dihidu jugak oleh senior. Dalam satu malam minggu tu, kami dipanggil naik ke kelas tingkatan 5. Jarang aku naik kelas ni. Berduyunlah kami, dalam 20-30 orang naik ke kelas. Masing-masing tak tahu apa sebenarnya punca dipanggil ni. Jangan kena settle sudahlah.

Tapi bila masuk je dalam kelas tu, aku nampak muka Airil Hod, dan beberapa muka senior lain. Automatik otak aku dapat tangkap apa puncanya. Ini mesti sebab panggil nama bapak dia takde copyright ni.

Memang berdebar jugak malam tu bila kena tengking, kena bambu. Malam tu aku rasa jam sangat lambat bergerak (ayat klise). Masing-masing berdiri tegak je. Nak angkat muka pun tak berani. Di penghujung'orintasi' tu, brader Airil Hod bersuara :

"Aku ni tak pandai nak 'buat' orang. Betul. Tapi disebabkan kau orang dah mainkan nama bapak aku, kau semua mesti kena hukum."

Semua diam je.

"Nama bapa aku ada berapa huruf?"

"TIGA HURUF!" semua rasa bersemangat bila dapat rasa yang brader Airil Hod tak akan lempang muka kami.

"Kau semua ketuk ketampi. Satu huruf satu ratus. Aku tunggu sampai siap."

Simple arahannya. Tapi seksa nak laksanakannya.

***

Menuruni tangga dari kelas tu, aku dah tak larat nak berdiri dah. Turun tangga pun duduk. Mengesot-esot macam cerita Pondok Buruk tu. Badsen dah merangkak. Yen terbaring atas lantai koridor. Syukor Malek dah berpaut pada dinding koridor. Rasa nak pecah otot peha ni!

Brader Airil Hod, kami tahu brader memang baik. Tapi rasanya baik brader lempang je kami hari tu dari suruh ketuk ketampi. Trauma rasanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan