setegram

Instagram

20.9.13

BUKU TAKLIM

1997.

Di asrama, selepas waktu maghrib, AJK Surau seperti brader Hamim dan rakan-rakan selalunya akan adakan sesi Taklim. Aku pun tak berapa ingat la macam mana sesi tu dilakukan, tapi ada nasihat-nasihat, kisah nabi, kadang-kadang lagu nasyid termasuklah 'Di Pondok Kecil'. Memang saja nak bagi budak tingkatan 1 menangis ingat mak bapak dekat rumah. Tapi memang berkesan pun. Betul ni.

Untuk budak tingkatan 1, mereka diwajibkan membawa buku nota untuk menyalin kisah dan pengajaran daripada taklim tersebut. Dan buku tu boleh disemak secara random oleh budak tingkatan 3 ke atas. Biasalah, undang-undang rimba.

Pada suatu hari tu, sementara menunggu masuk isyak, aku dan Syukor Malek petik satu budak junior ni. Nama dia siapa aku pun dah tak ingat. Yang aku ingat, badan dia kurus macam S. Shamsudin. Jadi kita panggil dia Sudin saja la ye. Syukor Malek panggil dia :

"Mintak buku taklim kau."

Buku taklim diserahkan. Bila selak muka surat pertama je dah nampak beberapa contengan dan lukisan pakai pen. Nota taklim aku tak nampak pulak. Selak punya selak baru jumpa satu nota. Yang lain semua lukisan kartun. "Yes, dapat point." Bisik aku pada Syukor Malek.

Aku buka balik muka surat pertama. Di kulit buku bahagian dalam ada beberapa biodata serba ringkas. Tetapi aku tertarik pada kata-kata hikmat budak ni. Dia tulis :

'Hidup untuk makan'
'Makan untuk kenyang'
'Kenyang untuk haaaaaangin satu badan'

"Ni apa benda ni?" aku buat-buat garang.
"Err..ni motto hidup saya bang." Ketar-ketar Sudin jawab.
"Cuba kau baca balik apa yang tulis dekat sini. Siap dengan gaya." Aku dah datang akal nak membuli.

Sudin bangun. Dia berdiri kemas-kemas. Kemudian dia sebut 'motto hidup' dia tu.

HIDUP UNTUK MAKAN, MAKAN UNTUK KENYANG, KENYANG UNTUK HAAAAANGIN SATU BADAN.

Part 'kenyang untuk haaaaangin satu badan' tu dia ada buat gaya siap dengan lenggok badan. Memang macam celaka la. Kelakar pun ada.

***

Malam tu dan dua malam berikutnya, Sudin kena entertain senior buat gaya tu entah berapa puluh kali, diselang-selikan dengan sesi ambik air teh, biskut dan aktiviti membasuh baju senior.

Itulah lain kali salin taklim tu, salin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan