setegram

Instagram

26.9.13

MEMAKAN AISKRIM


Masa lepas SPM sampailah gua grad, gua paling suka melepak di rumah Mar Kidal. Sebab rumah dia selalu clear. Kami memang akan buat port berkumpul, sebelum pergi melahu ke mana-mana. Selalunya gua la sampai paling awal. Pekena main gitar dulu, pekena tv layan badminton. Rumah sendiri macam tak ada tv. Dan tiap kali gua datang, wajib Mar Kidal bukak pintu rumah dengan muka tak mandi petang lagi, tuala sidai dekat bahu.

Satu malam tu, gua melepak di rumah Mar Kidal dan tiada perancangan nak ke mana-mana. Papan, Cipan pun ada masa tu. Lepak punya lepak, perut pulak dah lapar. Masa tu jam dah tunjuk pukul 11.00 malam. Nak keluar carik makan, bontot pulak rasa berat. Gua decide nak selongkar makanan dekat dapur rumah Mar Kidal. Lagipun sebelum ni kami memang dah biasa pun makan takde minta izin dekat rumah dia. Dia pun pasrah je.

Mak dia pun dah lama masuk tidur. Line clear.

"Mar, gua lapar ni. Dapur rumah lu ada nasik tak?
"Entah. Gua pun tak makan lagi. Pergi la carik." Mar reply sambil tangan sibuk tune gitar buruk dia.

Gua dengan Papan dengan 'selincah majid' pergi dapur korek makanan.

Gua dan rakan ada benda kelakar yang kami buat setiap kali selongkar rumah Mar Kidal. Kami akan buat bunyi cencurut. Konon-konon cencurut sedang geledah dapur la. Memang macam setan bunyinya.

Buka tudung saji, kosong. Bukak periuk, kosong. Bukak peti ais bawah, ada air sejuk je. Gua buka peti ais atas.

Terhidang sekotak aiskrim bertajuk Paddle Pop, berperisa pelangi.

"Mar,Mar. Ni ada aiskrim ni!" Gua separuh menjerit.
"Hah. bak datang sini la. Gua pun lapar ni. bawak sudu sekali."

Gua terus capai aiskrim tu, bawak sekali 3 batang sudu. Tak sabar gua nak makan aiskrim pelangi ni.

Dah macam orang kebulur pulak kami. Terus tuju meja ruang tamu. Letak kotak aiskrim tu perlahan-lahan. Masing-masing dah pegang sudu tak sabar nak melahap. Terbayang kesedapan aiskrim ada 7 warna, bergolek masuk ke dalam mulut. Sejuk-sejuk manis.

Gua buka penutup. Prak!

5 ekor ikan kembung dan beberapa ekor udang beku di dalamnya. Cilakak!!

***

Kecewa punya pasal, gua terus balik rumah, goreng telur makan dengan roti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan