setegram

Instagram

6.9.13

CEMERLANG SANG IKAN

Aku suka baca tentang kehidupan artis-artis lama, zaman Jalan Ampas. Ada yang cemerlang hingga akhit hayat. Ada juga yang merana di pengakhiran usia. Jadi aku selalu beranggapan, menjadi selebriti yang malang ini diibaratkan seperti ikan dilautan.

Asalnya dari dalam laut bebas ke sana ke mari tanpa halangan, memiliki masa dan ruang, serta bakat yang terpendam. Untuk menjadikan kehidupannya lebih menarik dan adventure, maka sang ikan pun bermain-main di lubuk.

Kemudian, sang ikan ini akhirnya berjaya dipancing oleh sang pengail yang kerjanya memang memancing ikan yang segar, lincah dan sedap untuk diratah dan ditonton ke khalayak.

Naik sahaja ke darat, maka melentik-lentik lah sang ikan tersebut, simbolik kepada zaman kegemilangannya. Ramai orang yang memerhati dan kagum dengan kelincahan sang ikan untuk melepaskan diri. Dan akhirnya lantaran tidak cukup nafas dan letih, sang ikan pun mengalah dan berhenti melompat, cerminan kepada zaman kejatuhannya.

Cuma kadang-kadang, dengan sisa nafas yang ada ia akan cuba melompat-lompat semula, sama seperti sesetengah selebriti yang cuba bangkit semula dari kejatuhan. Namun, selalunya tidak berjaya.

Dan akhirnya akan berakhir dengan kesedihan. Sama seperti dengan pengakhiran sang ikan yang mati di daratan.

Kesian jadi ikan. Kalau dia tahu, tak ingin dia bermain di lubuk. Zaman cemerlangnya sekejap sangat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan