setegram

Instagram

19.9.13

CERITA UiTM 1

Masa di Uitm Seri Iskandar, gua ada la seorang kawan ni, kira kawan kamcing jugak la. Apa saja projek yang gua buat, mesti dia terlibat sama. Ok, kita panggil dia Sarop. Kawan gua ni baik orangnya, bersopan santun, kadangkala kelakar dan mempunyai tabiat membeli belah seperti orang gila. Tapi bila masuk bab kebersihan, Ya Rabbi punyalah teruk. Dia punya pengurusan bilik, memang patut gua bagi gred F. F tu Fakof. Seluar atas lantai, baju sidai atas kerusi, sapu tangan dalam akuarium. Itu belum kira bawah katil ada kotak rokok, kuih kek batik mak bagi dari kampung berbulan tak dimakan.

Kalau kami tumpang hisap rokok dalam bilik dia, kadang-kadang kami tanya "mana ashtray?"
Selamba dia jawab "kita duduk dalam ashtray la ni, petik je ikut suka kau."

Selekeh tahap jeneral.

Satu hari tu gua main lari-lari dari satu bilik ke satu bilik. Entah apa benda yang gua buat pun dah lupa. Bila masuk bilik Sarop tu, gua dengan yakinnya terus melompat atas katil dia yang dipenuhi dengan baju baru lepas hantar dobi. Lompatan gua agak cemerlang juga masa tu. Laju dan tinggi.

Bila badan mencecah je ke atas tilam, tiba-tiba 'prakk!' ada bunyi benda patah. Badan gua sakit betul masa tu, rasa macam landing atas batu.

Dalam kesakitan macam askar tercedera tu, gua gagahkan diri untuk menyelak longgokan baju, mencari misteri yang tersembunyi di sebaliknya. Ada seketul printer A4 tersedia duduk di atas katil tu. Cilaka apa letak printer atas katil ni?

***

Sambil duduk-duduk di dalam bilik, gua menggosok-gosok belakang badan dengan minyak angin. Sumpahan printer tu masih tidak hilang lagi. Sakitnya masih ada, walau semingu berlalu. Sumpah gua akan berhati-hati bila masuk bilik Sarop lain kali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan