setegram

Instagram

25.9.13

TIPS TAK GUNA

Pergi prep pada waktu lepas sekolah amatlah memenatkan. Bukan-calang-calang orang boleh tahan mata waktu-waktu kritikal pukul 3-4 petang tu. Disebabkan ada beberapa pelajar yang lambat ke kelas waktu prep, benda ni mendapat perhatian dari para warden, dan mereka telah menasihatkan para AJK Asrama untuk menangani masalah ini seberapa segera.

Pada satu malam selepas isyak, AJK kebersihan brader Halim Abu Bakar tampil ke depan untuk memberi beberapa nasihat mengenai kebersihan dan hal ehwal di asrama. Kami masa tu baru tingkatan 1 hanya mendengar dengan penuh ikhlas di hati. Tak pernah terfikir di dalam otak kami masa tu nak rebel atau nak fly. Semua suci murni.

Tengok muka senior Halim ni sejuk je mata memandang. Berkulit cerah. Pakaian pun kemas. Memang patut sangatlah jadi AJK Kebersihan.

"Adik-adik, ni abang nak beri beberapa tips semasa tinggal di asrama. Ini adalah untuk menjamin kesihatan kita. Bla bla,bla.."

"Balik saja dari kelas, sebaiknya kita buka baju sekolah, kemudian gantung baju tu di luar almari. Kita anginkan dulu supaya baju tak berbau. Barulah boleh pakai sampai 2-3 hari. Bukan masukkan terus baju dalam almari."

"OOO.." beberapa budak yang almarinya kupap menyahut. Baru tahu ke?

"Ni abang nak beritahu tentang tips supaya tidak lewat ke prep ye. Kalau mengantuk sangat, kita jangan tidur atas katil, sebab nanti kita boleh jadi nyenyak sangat. Sebolehnya adik-adik semua tidur di atas lantai bilik, dan niat nak bangun 15 minit kemudian." 

"Percayalah cakap abang. Bila bangun nanti, mesti adik semua segar bugar." Semua budak mengangguk tanda terima pendapat.

***

Esok harinya, lepas balik dari sekolah, aku cuba nak mempraktikkan apa yang disaran oleh senior Halim. Aku gantung baju guna hanger dan sangkut di tepi katil. Kemudian aku baring di atas lantai. tak lupa niat nak bangun 15 minit kemudian. Beberapa yang lain juga berbuat begitu. Kami tidur secara konvoi.

***

Nasib baik warden tak check bilik tadi. Manakan tidak, pukul 4.30 baru kami bangun. Tak boleh pakai punya tips. Makin sedap tidur adalah. Siap berguling sampai bawah katil.

Ke kami yang salah setting niat? 15 minit ke 150 minit?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan