setegram

Instagram

5.6.13

AKU DI BAWAH BAYU 1

TAWAU REVIEW

Menelusuri jalan-jalan kampung, dibawa oleh sang pengantin membuatkan aku ingin mendekati Tawau dengan lebih dekat, yang pada aku jauh bezanya dengan KK. Satu urban, satu lagi kampung ceruk.

Aku dibawa ke Kampung Ice Box, ya itulah namanya. Sebuah kampung kecil yang majoritinya terdiri dari orang Jawa. Kampung yang terkenal dengan kes pergaduhan maut dan senjata 'pitik' dan 'torpedo'nya. Di sini aku singgah di sebuah kedai, entahlah, kalau di semenanjung tak layak sungguh dipanggil kedai. Buruk ya amat. Tapi di sini memang begini. Banyak pula tu. Sempit,kotor macam setinggan.

Aku mencuba bakso, makanan indonesia yang bersepah dijual di Nilai dan Seremban. Tapi memang ada bezanya dengan bakso dari kedai ini. Sedap nak mampus. Plus kicap ABC, puri tomato, limau kasturi dan meatball original yang power. Sumpah!

Tikus berlari di bawah meja, kerusi yang hanya muat separuh bontot, berlokasi di tepi longkang, anjing berjalan di depan kedai. Kalau kamu seorang yang mementingkan kebersihan, ini bukan kedainya. Tapi untuk seorang yang adventurous, inilah permulaan syurga makanan kamu di Tawau.

Sang pengantin bertemu pula dengan kawan lama yang duduk di sekitar kampung Ice Box. Cepat sungguh mesranya walaupun baru pertama kali aku berjumpa. Sekali lagi aku tegaskan, orang Sabah memang friendly, tapi bila bab bergaduh memang gila. Rumah pun tiada, ada pun bapa punya.

Kemudian kami dibawa pula ke bandar Tawau untuk tapau makanan. Memang kelakar bila skrin besar menayangkan siaran dari saluran Pelangi, bukan Astro Ria (di sini memang ramai pendatang tanpa izin, tetapi mereka bebas mencari makan) Memang pelik-pelik la makanan yang aku jumpa. Nasi Lalap, Nasi Bergebu, Ais Teler. Semua aku tapau nak orang semenanjung rasa. Di sini plastik bungkus dipanggil 'compact'. Plastic bungkus pulak warna hitam. Satu Sabah macam tu.

Sampai di hotel, semua dah tidur. Tersadailah apa yang aku tapau tadi.

Hampeh.

Kalau aku rajin, aku buatlah review lagi. Kalaulah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan