setegram

Instagram

5.6.13

AKU DI BAWAH BAYU 3

KAHWIN BUDAYA

Kelmarin adik aku iaitu Sang Pengantin berkahwin dengan gadis dari Tawau, Sabah.

Tawau, sebuah bandar yang aku lebih prefer dari Kota Kinabalu. Bandar yang panas, tidak seperti Kundasang. Tetapi makanannya amat pelbagai, unik dan original. Memang menjadi kewajipan aku setiap kali travel, ingin merasai makanan lokal. Dan Tawau membuatkan aku ingin mengunjunginya lagi. Hanya kerana makanannya.

Mana mungkin aku lupakan ais teler,abc milo, bakso kampung Ice Box,,nasi bergebu, nasi kuning, nasi lalap, nasi bambong, sayap bakar, bontot bakar,dan mee tahu. Sungguh awesome.

Menyentuh soal perkahwinan di sabah, satu lagi perkara yang unik. Di sini kelihatan semuanya teratur. Sebaik sahaja selamat bernikah di sebelah pagi, pengantin terus solat sunat, bergambar dan terus bersanding.

Majlis bersanding di sini berlangsung dari pagi sampai malam. Cramp mulut pengantin nak senyum.

Walaupun majlis berlangsung di kampung, aku boleh katakan majlis tersebut 'sederhana tetapi sangat meriah'. Hampir semua pengunjung turut serta menjayakan majlis. Ada nyanyian, karaoke usik-mengusik, poco-poco. Penyanyi karaoke majlis memang power. Padanlah orang Sabah selalu masuk AF. 

Satu sikap tetamu di sini yang aku suka ialah, apabila mereka hendak pulang, mereka akan bersalam dengan pengantin dahulu. Di sini tiada salam keruk, tetapi sumbangan dimasukkan kedalam sebuah pasu di pelamin.

Menarik juga untuk dicontohi kan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan