setegram

Instagram

5.6.13

PERSEPSI

Di belakang sekolah rendah aku dulu di Muar, terdapat sebuah sekolah rendah jenis kebangsaan Cina. Nama sekolah tu Pui Nan. Sekolah Pui Nan ni masa zaman tu diperbuat daripada papan. Buruk. Tak macam sekolah aku, bangunan bertingkat-tingkat, ada padang, ada kantin, ada perpustakaan, ada semua lah. Apa yang sekolah aku ada, sebenarnya sekolah Pui Nan pun ada. Tapi dalam skala yang kecil. Sangat kecil. Kantin kecil, kelas kecil, padang kecil, perpustakaan kecil. Semua kecil. Aku selalu cakap, kesian sekolah tu, mesti tak best.

Sekolah harian kerajaan macam sekolah aku biasanya berfungsi dari hari Isnin hingga Jumaat. Sabtu pula kokurikulum, dua minggu sekali. Tetapi sekolah Pui Nan beroperasi Isnin hingga Sabtu. Sabtu mereka bukan kokurikulum, tetapi kelas seperti biasa. Waktu tu aku pun terfikir, rajin betul mereka ni. Sebab tu la pandai-pandai belaka orang Cina ni.

Aku pun menanam di dalam kepala otak, orang Cina memang bijak belajar.

Bila aku dah besar sedikit, aku dah ada basikal. Dah pandai jalan jauh-jauh sedikit. Kadang-kadang aku selalu bermain di taman-taman perumahan yang agak jauh dari rumah aku. Dan aku selalu ternampak kedai-kedai runcit yang dijaga oleh orang-orang Cina. Hanya satu kedai saja kedai yang dijaga oleh orang Melayu. Aku pun terfikir, mesti orang Cina ni bijak berniaga. Sebab tu boleh ada kedai sendiri.

Aku pun menanam di dalam kepala otak, orang Cina memang bijak berniaga.

Orang di sekeliling aku pun menambah lagi keyakinan dan pandangan aku terhadap orang Cina, yang mereka memang 'otak cair' dan berbakat dalam berniaga. Benda tu aku pegang sehingga aku masuk ke universiti.

Bila masuk ke universiti, aku bergaul dengan ramai orang, dari pelbagai pelusuk negeri. Ada yang dari Kelantan, dari Perak, dari Kedah, Perlis, Penang. Semua ada. Sabah dan Sarawak tidak terkecuali. Pergaulan sebegini menjadikan aku pandai sedikit sebanyak berbahasa loghat negeri lain, dan faham budaya mereka, makanan mereka. Pembelajaran formal di universiti adalah suatu hal, tetapi pada aku pembelajaran tidak formal aku tentang masyarakat dan budaya adalah satu hal yang tak patut aku lepas dan abaikan. Ini adalah pembelajaran tentang kehidupan aku di masa akan datang. Kami ada juga membincangkan tentang orang Cina di tempat masing-masing.

Pemikiran aku tentang orang Cina sedikit terpesong dari kiblat yang aku pasakkan selama ini.

Bila aku masuk bekerja pula, aku bergaul rapat dengan orang Cina. Dan aku dapati, bersepah-sepah Cina yang tak tahu membaca Melayu atau Inggeris, minit mesyuarat terpaksa diterjemah, tidak pandai mengira, tidak pandai dalam bidang pekerjaan dan banyak lagi. Yang mereka tahu hanya masuk kerja, main pakau, berterabur bila nampak bos, merayau-rayau dalam site, dan punch balik. Hujung bulan cucuk kad bank dekat dinding. Menipu pun mereka pandai. Bagi alasan memang nombor satu. Mulut memang manis. Tapi tak lah semuanya begitu. Orang Melayu pun begitu juga. India pun. (India sangat kurang di tempat aku).

Serta merta pandangan aku terhadap orang Cina berubah.

Aku rumuskan, sebenarnya, mereka bukan berbakat berniaga, 'otak cair' dan sebagainya. Mereka hanya ada sikap yang ada pada semua orang, semua kaum sebenarnya, cuma mereka fokus pada sikap tersebut dengan lebih lagi.

Ianya adalah 'bersifat tekun apabila melakukan sesuatu'.

Kalau mereka tekun belajar, memang sampai teballah spek mata mereka. 
Kalau mereka tekun bermain di arked, memang sampai tak balik rumahlah mereka.
Kalau mereka bertaruh, memang sampai bergadai rumahlah mereka.
Kalau mereka tekun nak menipu orang, memang sampai jadi kayalah mereka.
Kalau mereka tekun nak menjadi gangster, mak bapak mereka pun mereka terajang.
Kalau mereka tekun mencari duit dengan berniaga, memang sampai ke cucu cicitlah duit mereka.

Mereka hanya bersifat tekun. Itu sahaja.

Dan bangsa lain pun tak perlu bakat untuk jadi bijak, jadi kaya. Hanya tekun melakukan sesuatu.

Ok, sekarang pukul aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan