setegram

Instagram

5.3.13

MENGINSTALL GAME

Semenjak The Ketuak's berpindah ke Muar, gua agak rapat dengan mereka, terutamanya Ketuak Adik memandangkan mereka tinggal berdekatan dengan rumah gua. Bapanya pula membuka sebuah kedai buah-buahan, juga di area  rumah gua.

Untuk pengetahuan, Ketuak Adik ni semangat dia lain macam kalau bercerita bab mainan, bab game. Semangat gila babi. Dia memang memandang serius betul industri permainan dan industri Tamiya.Tak macam Ketuak Abang. Rilek-rilek je.

Ada satu hari tu, gua terbuka cerita, beritahu dekat rumah gua ada komputer. Padahal itu komputer untuk kegunaan kerja abah gua. Komputer jenis lama. Yang siap ada adapter besar gila, dengan printer bising macam nak print resit  dekat kedai tayar.

Ketuak Adik terencat semacam pula bila dengar rumah gua ada komputer. Dia cadang pada gua supaya install game. Gua mana la tau sangat nak install benda2 ni masa tu. Tapi dia kata dia boleh tolong. Anak kawan bapak dia yang tinggal di bandar ada game best. Gua cabar dia kalau rajin datang la rumah hari minggu ni. Gua cabar je. Tak suruh pun.

***

Petang sabtu tu, sedang gua rilek-rilek layan cerita Hindi, gua dikejutkan dengan panggilan salam dari luar rumah. Gua selak langsir, Ketuak Adik sedang terjerit-jerit bagi salam. Dengan muka berpeluh, bawak beg dan basikal Avantee dia. Gua dah serba salah ni. Kepantangan betul dalam undang-undang keluarga gua orang datang time tengahari.

Nak tak nak, gua pun terpaksa keluar. Sampai di pagar, Ketuak Adik dengan muka tak sabar cakap, slanga Sabah: "Beb, aku ada bawak game ni. Best punya. Ada dalam disket ni. Aku ambil dari kawan aku di bandar."

Gua garu kepala....

Dengan berat hati, gua persilakan Ketuak Adik masuk dan merogol komputer abah gua. Gua perasan abah gua jeling-jeling dari ruang tamu, tapi gua tak berani nak angkat muka pandang dia.

Klik! Klik! Tap!

Ketuak Adik install game. Nama game tu Doom. Gila babi power Ketuak Adik install game. Guna MS-DOS masa tu. Gua kagum betul. Di sebalik main Tamiya, Saidina, pistol buah ceri, rupanya celik It. Power, power!

Semenjak peristiwa install game Doom tu, Ketuak Adik kerap datang ke rumah gua pada waktu tengahari, sekaligus melanggar undang-undang rumah gua. Sampai abah gua pernah sorok kabel komputer.

Kuasa rakyat betullah kau ni, Ketuak Adik!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan